Presentatie persfoto Gaiyo

Eerste twee nationale MaaS-pilots van start

Met de start van de eerste twee nationale MaaS-pilots wordt de proef op de som genomen: gaan mensen hierdoor hun reisgedrag aanpassen? In Utrecht ging de reisapp Gaiyo vrijdag van start. “Als het hier een succes wordt, kan ik me voorstellen dat het als een olievlek gaat groeien in heel Nederland”, aldus de Utrechtse mobiliteitswethouder Lot van Hooijdonk. Dinsdag werd ook GOAN! in Twente gelanceerd.

Inwoners van de Utrechtse wijken Utrecht Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern en van acht dorpen in Twente kunnen deze apps gebruiken waarin veel modaliteiten worden gekoppeld, die direct te boeken en betalen zijn. Na deze twee volgen nog vijf pilots, waarmee verschillende uitdagingen op het gebied van mobiliteit worden aangepakt. Het ministerie heeft hoge verwachtingen dat Mobility as a Service kan bijdragen aan de bereikbaarheid van Nederland.

Combinatie vervoer

De digitale reisassistent Gaiyo is gelanceerd in twee Utrechtse wijken. Niet echt een plek waar de bereikbaarheid onder druk staat of weinig verschillende modaliteiten worden aangeboden. De app is dan ook met name gericht op het terugdringen van het autogebruik. “Het is onze missie om steden leefbaar en bereikbaar te houden voor iedereen”, aldus directeur en oprichter van app-ontwikkelaar Innovactory Lucien Groenhuijzen. Groenhuijzen en Van Hooijdonk lichten de start verder toe in deze video.

Enkele dagen later was de beurt aan de try-out voor de GOAN!-app voor inwoners van de gemeenten Twenterand, Oldenzaal, Tubbergen, Dinkelland, Hengelo, Enschede, Losser en Haaksbergen. Zij kunnen straks via de app gemakkelijk reizen met verschillende soorten vervoer, zoals deelfiets, de Regiotaxi en AutoMaatje. Bovendien richt ook deze app zich uiteindelijk op het geven van reisadvies op maat, zodat reizen goedkoper en duurzamer wordt. “Zeker in deze tijd willen we graag dat inwoners kunnen blijven deelnemen aan de samenleving”, aldus wethouder Anja Prins. “Het vervoer kan daarin essentieel zijn.”

Politieke betrokkenheid

Deze twee proeven zijn een initiatief van de overheid om samen met marktpartijen te onderzoeken of dienstverlening op het gebied van mobiliteit aanslaat bij gebruikers, commercieel levensvatbaar is én bijdraagt aan beleid. Dat zijn behalve het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dus ook provincies en gemeenten. In Utrecht past deze ontwikkeling goed binnen de ambities op het gebied van Smart Mobility. “We gebruiken graag slimme ontwikkelingen om gezonder, schoner en veiliger reizen te stimuleren binnen de provincie Utrecht”, licht Arne Schaddelee toe, gedeputeerde mobiliteit van de provincie Utrecht.

Het is belangrijk dat overheden de uitrol van dergelijke MaaS-plannen niet helemaal aan de vrije markt overlaten, denkt wethouder Van Hooijdonk. Aan de ene kant omdat mobiliteit zich afspeelt in de openbare ruimte. Daar is het de taak van overheden om te zorgen dat er voldoende ruimte overblijft voor kinderen om te spelen, voetgangers en om prettig te verblijven. Aan de andere kant wil de wethouder dat iedereen toegang heeft tot mobiliteit, dus ook mensen met kinderen of een kleinere portemonnee. Volgens haar kan Mobility as a Service mensen ruimte geven om toch een auto te gebruiken, als het bezit daarvan niet haalbaar is.

GOAN!

Waar de Gaiyo-app al voor iedereen te downloaden is, startte de reisapp GOAN! klein een groep proefgebruikers. “Het is voor ons heel waardevol om te zien waar zij tegenaan lopen. Door de toekomstige gebruikers te betrekken bij de ontwikkeling van GOAN!, kunnen we de app goed testen en meteen aanpassingen doen”, aldus Bart Schmeink namens ontwikkelaar Qarin. In januari is de hoop dat iedereen de app kan gebruiken.

Dan wordt het reizen in de regio voor iedereen gemakkelijker, hoopt de wethouder Prins van de gemeente Losser. “Je reis van A naar B eenvoudig plannen, boeken en betalen, dat kan straks voor álle inwoners en bezoekers van Twente in één handige app. Uiteindelijk willen we toe naar duurzamer en goedkoper vervoer voor reizigers, overheden en werkgevers.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.