Navigatie en app op smartphone in de auto BEELD IenW, Tineke Dijkstra Fotografie

Zeven vragen over het effect van de Talking Traffic-toepassingen

Slimme technieken kunnen een forse impact hebben op het verkeer. Bijvoorbeeld minder ongevallen, een betere doorstroming en een verlaging van de CO2-uitstoot. In Nederland is daarom vaart gemaakt met de uitrol van zulke intelligente toepassingen. En niet zonder succes, zo lijkt het is. Een onderzoek onder 1,8 miljoen weggebruikers wees onlangs uit dat de Talking Traffic-toepassingen een positief effect hebben op de verkeersveiligheid, de emissiereductie en de doorstroming. 

Het was voor het eerst dat er zo’n onderzoek is uitgevoerd naar de impact van de toepassingen. Wat viel hierbij op? En hoe gaat Talking Traffic de resultaten gebruiken voor de verdere uitrol van technologieën? En hoe kan de mobiliteit er over enkele decennia uitzien als er nog meer slimme verkeerstoepassingen komen? VerkeersNet ging hierover in gesprek met Vincent Habers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Jan Devriese van Be-Mobile.

1. Een betere verkeersveiligheid, auto’s die minder lang stilstaan voor rode lichten, minder CO2-uitstoot en een aanpassing van de snelheid als automobilisten te hard rijden. Dat zijn mooie resultaten van de Talking Traffic-toepassingen. Wat is Talking Traffic precies?

2. Uit onderzoek onder bijna 2 miljoen weggebruikers blijkt dat zij daadwerkelijk hun snelheid aanpassen en voertuigen hoeven minder vaak of minder lang te stoppen. Kwamen de resultaten overeen met de verwachtingen?

Er zijn best wat hoopgevende en vreugdevolle resultaten naar boven gekomen.

3. Hoopgevend klinkt nog voorzichtig. Hoe betrouwbaar zijn de resultaten?

Je veronderstelt wel dat de toepassingen helpen, maar is dat ook echt zo?

4. Jullie zijn nu dus bezig met een vervolgonderzoek. Wat voor aanvullende informatie willen jullie hieruit krijgen over de impact van deze Talking Traffic-toepassingen?

Dat de snelheid afneemt kun je meten, maar waarom? Dat kun je minder gemakkelijk boven water halen.

5. Zijn jullie van plan om de resultaten hiervan te gebruiken voor de verdere uitrol van slimme technologieën in mobiliteit?

6. Aan wat voor nieuwe toepassingen wordt gedacht om Talking Traffic-toepassingen te laten groeien?

Je wilt na de invoering van zero emissie-zones weten of een voertuig daadwerkelijk emissieloos rijdt.

7. Wat is het wensbeeld voor mobiliteit over ongeveer tien jaar als verder wordt gegaan met deze Talking Traffic-toepassingen?

Over een paar jaar weet de auto zelf of een licht op rood of groen staat.

Lees ook:

‘Talking Traffic-toepassingen verbeteren veiligheid en doorstroming’

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.