Proef zelfrijdende minibus bijna van start in Helmond

In Helmond gaat, zolang alles goed gaat, volgende maand een zelfrijdende minibus rijden. Het voertuig is in de Brabantse stad gearriveerd en de komende weken worden de shuttle en de route rijklaar gemaakt. Als de bus slaagt voor het eindexamen en de RDW en de gemeente groen licht geven, kan de pilot medio januari starten.

De minibus moet gaan rijden tussen Brandevoort station en de Automotive Campus en doorkruist daarbij Brainport Smart District. Volgens Brainport de ‘de slimste wijk van de toekomst’. Een chauffeur is niet meer nodig, al zal voorlopig een veiligheidssteward meerijden voor de zekerheid. “De weg is nog lang, maar dit is een grote stap vooruit naar een duurzame en verkeersveilige toekomst”, aldus de Helmondse wethouder Antoinette Maas van mobiliteit.

Maximumsnelheid

In de pilot zal het voertuig een route van drie kilometer afleggen met vier haltes. Twee daarvan zijn gelegen op de Automotive Campus in de Brabantse stad. De bus rijdt maximaal 18 kilometer per uur, ongeveer gelijk aan de gemiddelde fietssnelheid. De wagen is bovendien uitgerust met verschillende sensoren waardoor bewegingen op afstand waargenomen kunnen worden. Daarop onderneemt de bus zelf actie.

Bovendien worden enkele tijdelijke verkeersmaatregelen ingevoerd om de veiligheid te garanderen. Al het verkeer op de route mag niet harder dan 30 kilometer per uur. Bovendien wijkt de shuttle niet af van de baan waarop hij is geprogrammeerd, rijdt hij voorzichtiger dan een gemiddeld weggebruiker en kan hij nog onverwacht remmen. Andere weggebruikers zullen hiervoor worden gewaarschuwd via informatieborden.

Financiële regeling

De huidige pilot kan worden mogelijk gemaakt door middelen van de Europese Commissie, Regio Deal Brainport Eindhoven en de gemeente Helmond. De proef is bovendien onderdeel van het Europese project FABULOS dat in Noorwegen, Finland, Griekenland, Estland en Nederland wordt uitgevoerd om deze nieuwe, duurzame vormen van vervoer te ontwikkelen en testen.

De Brabantse regio wil een voorloper zijn op het gebied van slimme mobiliteit. Maar volgens de gemeente Helmond is dat niet de enige reden voor de proef. “De stad groeit, dus ook het vervoer neemt toe”, aldus wethouder Maas. “We willen een verkeersveilige, bereikbare, groene en schone stad zijn met duurzame vormen van vervoer voor iedereen.”

Zelfrijdend vervoer is bovendien een oplossing voor de druk op het busvervoer in de stad. Maas: “Daarom investeren we samen met Europa, de regio Brainport Eindhoven en het Zuid-Nederlandse programma SmartwayZ.NL in slimme mobiliteitsoplossingen zoals deelmobiliteit en zelfrijdend vervoer.”

Samenwerking

De minibus wordt geleverd door fabrikant Navya en de ingebruikname wordt geregeld door het Nederlandse The Future Mobility Network. Daarnaast werken tal van nationale organisaties mee: RDW, SWOV, CROW, Brainport Smart District, Automotive Campus Helmond, onderzoekscentrum TNO, Fontys Hogescholen, provincie Noord-Brabant, SmartwayZ.NL, Hermes en Hanenberg Wegenbouw.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.