Golfbreker open om filegolven te bestrijden

Rijkswaterstaat gaat een proef uitvoeren om filegolven te bestrijden. Aan de middenbermzijde van de A1 tussen de aansluitingen Markelo en Lochem in de richting van Deventer is hiervoor een korte, extra rijstrook van ongeveer drie kilometer aangelegd: de zogenaamde Golfbreker. De Golfbreker is op vrijdag 2 juli 2010 opengesteld voor het verkeer. In het najaar vinden de eerste metingen plaats. Begin volgend jaar zijn de resultaten bekend van deze proef.
De Golfbreker moet op korte termijn filegolven beter beheersen, de doorstroming verbeteren en verkeersveiligheid vergroten. De proef heeft dus niet tot doel om het aantal files te verminderen. Het is voor het eerst dat in Nederland het concept van de Golfbreker in een proef wordt toegepast.
Bijna dagelijks komen tijdens de ochtendspits filegolven voor op de Nederlandse snelwegen. Een filegolf is een korte file die niet op één plaats blijft, maar zich verplaatst tegen de rijrichting van het verkeer in. Het fenomeen ontstaat doordat het verkeer vooraan in de file weer rijdt, terwijl er aan de achterkant van de file nog steeds verkeer bijkomt. Hierdoor verplaatst de file zich langzaam tegen de rijrichting in.
Filegolven zorgen voor vertraging en gevaarlijke verkeerssituaties. Tussen het knooppunt Azelo en aansluiting Bathmen ontstaat vrijwel dagelijks in de ochtendspits een korte opstopping, die uitmondt in een filegolf. De file ontstaat vaak bij Bathmen en ‘golft’ dan over tientallen kilometers naar het oosten richting knooppunt Azelo. Een filegolf kan wel drie uur actief blijven.Rijkswaterstaat gaat kijken of het concept van de Golfbreker in praktijk filegolven daadwerkelijk tot stilstand kan brengen. De Golfbreker moet dit op de volgende manier doen: de file beweegt zich over de weg tegen het verkeer in. De korte file komt de Golfbreker binnen. De staart van de file verspreidt zich van twee rijstroken naar drie rijstroken. Hierdoor neemt de lengte van de file af en komt de filegolf tot stilstand. De file kan daardoor oplossen. Er kunnen vooraan in de file meer voertuigen uit de file rijden, dan dat er achteraan in lengte bijkomen.
Rijkswaterstaat verwacht dat de Golfbreker de volgende voordelen biedt:

  • De verkeerssituatie wordt veiliger. Weggebruikers in het traject voor de Golfbreker hoeven niet meer plotseling te remmen voor onverwachte files. Als er in de Golfbreker een file staat, worden weggebruikers hier met een waarschuwingsbord op gewezen. 
  • Files zijn sneller opgelost. Naar verwachting staan weggebruikers bij een filegolf tussen Bathmen en Lochem samen gemiddeld 20 procent minder lang in de file.
  • Weggebruikers die bij of voor de aansluiting Markelo de A1 verlaten, zullen geen last meer hebben van filegolven die bij Bathmen ontstaan.In het voorjaar heeft Rijkswaterstaat verschillende metingen uitgevoerd in een situatie zonder Golfbreker. In mei en juni is de Golfbreker aangelegd. Op 2 juli is hij in gebruik genomen. In het najaar van 2010 gaat Rijkswaterstaat metingen doen om te zien of de Golfbreker werkt. Begin 2011 zijn de resultaten van de proef bekend. Omdat het een proefproject is, wordt gele belijning gebruikt. Gele belijning geeft altijd een tijdelijke situatie aan.
  • Auteur: Redactie

    Reageren op dit artikel is niet mogelijk.