Deelauto van Greenwheels in de stad (foto: Jeroen Zondag)

Greenwheels wil flink uitbreiden buiten de Randstad

Deelautobedrijf Greenwheels verwacht in het eerste kwartaal van dit jaar 120 nieuwe auto’s te gaan plaatsen. De focus komt daarbij vooral te liggen op locaties buiten de Randstad. In 2020 ging Greenwheels over de tweeduizend deelauto’s heen in ons land.

De meeste auto’s van Greenwheels zijn op dit moment nog te vinden in de Randstad, met Amsterdam als koploper. In 2021 zullen daar vooral ook veel auto’s in de rest van het land bijkomen. Op 31 december reden er 2.050 Greenwheels-deelauto’s rond in Nederland. “Onze belofte is een deelauto voor iedereen. Dus kijken we ook buiten de grote steden waar behoefte is aan deelauto’s”, laat directeur Andrew Berkhout weten.

Gemiddelde duur van rit nam toe

Deelauto’s die bedrijven exclusief in gebruik hebben voor hun medewerkers worden daarbij overigens niet meegeteld. Dit zijn er 787. In het jaar 2020 werden 313 nieuwe deelauto’s geplaatst. Ook het aantal gebruikers nam flink toe (+35%). Bij bestaande gebruikers zag Greenwheels, mede door corona, afgelopen jaar de gemiddelde duur van een rit fors toenemen (27%), net als het aantal kilometers van een rit (9%).

Een deel van de 313 nieuw geplaatste deelauto’s werd in gemeenten neergezet waar al meerdere deelauto’s van Greenwheels rondreden. Zo werden in Rotterdam 46 nieuwe auto’s geplaatst, in Den Haag 44 en in Utrecht 70 deelauto’s. Maar er kwamen ook veel nieuwe gemeenten bij zoals Sneek, Harlingen, Leimuiden, Weert, Stein, Oosterhout (NB), Beek-Ubbergen en Doorn. Greenwheels groeit daarmee ook door buiten de Randstedelijke omgeving.

Minder auto’s in de straat

Uit onderzoek blijkt dat elke geplaatste Greenwheels-auto ervoor zorgt dat elf auto’s van straat verdwijnen. Berkhout: “Wij plaatsen alleen een deelauto op straat als we daarmee andere auto’s van de straat af krijgen. Het moet zin hebben om een auto te plaatsen. Tot nu toe heeft het vooral zin gehad in stedelijke gebieden. Maar als wij onze belofte willen waarmaken, ‘een auto voor iedereen’, dan moeten we ook die buitengebieden bedienen, waar de vraag naar deelvervoer ook steeds meer toeneemt.”

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.