Dynamisch verkeersmanagement zet zoden aan de dijk voor verbetering luchtkwaliteit

Dynamisch verkeersmanagement helpt lokale luchtkwaliteitsproblemen op te lossen. Daarnaast kan DVM bijdragen aan een betere of gelijkmatigere benutting van het wegennet en voor een betere doorstroming. Hierdoor kan er op netwerkniveau minder uitstoot door het verkeer optreden.

Dat is de conclusie van een nieuwe uitgave van CROW met de titel ‘Dynamisch verkeersmanagement en luchtkwaliteit’. Voort de uitgave werden met CAR II een aantal scenario’s doorgerekend, onder meer voor Amsterdam-Zuidoost, Alkmaar en De Bilt. Daaruit bleek dat DVM-maatregelen goed zijn in te zetten om de luchtkwaliteit op een doelwegvak (in dit geval een wegvak waar normen voor luchtkwaliteit worden overschreden) te verbeteren. De verbetering van de luchtkwaliteit op de doellocatie moet uiteraard worden afgewogen tegen verslechteringen elders, aldus de publicatie. Kijkend naar het bereik van DVM voor de luchtkwaliteit dan blijkt dat•informeren behoorlijke effecten heeft; routeren locatiespecifiek een groot tot erg groot effect heeft en dat ook routeren van vrachtverkeer zeer effectief is. Ook doseren heeft een groot effect en pakt vooral op netwerkniveau gunstig uit (verbetering op meerdere wegen).

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Dynamisch verkeersmanagement zet zoden aan de dijk voor verbetering luchtkwaliteit - VerkeersNet

Dynamisch verkeersmanagement zet zoden aan de dijk voor verbetering luchtkwaliteit

Dynamisch verkeersmanagement helpt lokale luchtkwaliteitsproblemen op te lossen. Daarnaast kan DVM bijdragen aan een betere of gelijkmatigere benutting van het wegennet en voor een betere doorstroming. Hierdoor kan er op netwerkniveau minder uitstoot door het verkeer optreden.

Dat is de conclusie van een nieuwe uitgave van CROW met de titel ‘Dynamisch verkeersmanagement en luchtkwaliteit’. Voort de uitgave werden met CAR II een aantal scenario’s doorgerekend, onder meer voor Amsterdam-Zuidoost, Alkmaar en De Bilt. Daaruit bleek dat DVM-maatregelen goed zijn in te zetten om de luchtkwaliteit op een doelwegvak (in dit geval een wegvak waar normen voor luchtkwaliteit worden overschreden) te verbeteren. De verbetering van de luchtkwaliteit op de doellocatie moet uiteraard worden afgewogen tegen verslechteringen elders, aldus de publicatie. Kijkend naar het bereik van DVM voor de luchtkwaliteit dan blijkt dat•informeren behoorlijke effecten heeft; routeren locatiespecifiek een groot tot erg groot effect heeft en dat ook routeren van vrachtverkeer zeer effectief is. Ook doseren heeft een groot effect en pakt vooral op netwerkniveau gunstig uit (verbetering op meerdere wegen).

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.