Parkshuttle 3.0 (foto: Jan Kok/Transdev)

Laatste testfase aangebroken voor autonome Parkshuttle 3.0

De introductie van de derde generatie Parkshuttle is weer een stap dichterbij. Alle zes nieuwe autonome voertuigen hebben de laatste fabriekstesten doorstaan en worden nu uitgebreid getest op de weg. Transdev doet nog geen uitspraken over het moment waarop de voertuigen in gebruik worden genomen. 

De laatste testfase is al enkele maanden aan de gang, want de eerste Parkshuttle 3.0 arriveerde al in augustus. Sinds eind januari is de ‘familie’ compleet en worden ze alle zes op de weg getest op alle mogelijke veiligheidsaspecten. Zo wordt er gekeken of de communicatie met apparatuur en andere voertuigen op het traject in orde is. Er moeten de nodige kilometers worden gemaakt voordat reizigers vervoerd kunnen.

Vertraging

Het was eigenlijk de bedoeling dat de Parkshuttle 3.0, die wordt geleverd door het Utrechtste 2getthere, eind 2019 al zou gaan rijden. De introductie werd echter twee keer uitgesteld. Eerst moet het ontwerp worden aangepast vanwege nieuwe Europese wetgeving rond autonome voertuigen. Vervolgens vertraagde het productieproces door de coronacrisis. Het virus brengt ook tijdens het testproces extra uitdagingen met zich mee.

Transdev reed in 1999 voor het eerst met autonome shuttles tussen Rotterdam en Capelle aan den IJssel. Dat gebeurde altijd op een vrije baan. De derde generatie gaat ook op de openbare weg rijden en kan dus andere voertuigen tegenkomen. Tot het moment dat de tweede generatie in de zomer van 2019 stopte met rijden, maakten dagelijks ruim 1.500 reizigers gebruik van de lijn. De concessie voor de Parkshuttle is tot 2033 onderhands gegund aan Connexxion.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.