Felyx deelscooter

‘Geef deelscooteraanbieders ruimte om over te stappen op bromfietsen’

Verschillende steden overwegen om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen. Dit besluit pakt waarschijnlijk positief uit voor fietsers, maar wat betekent het voor deelscooteraanbieders? Hun gebruikers moeten dan verplicht een helm dragen. En er is nogal een snelheidsverschil tussen snorfietsen die zijn begrensd op 25 kilometer per uur en auto’s die zeker twee keer zo hard rijden. “Geef deelscooteraanbieders de ruimte om over te stappen op bromfietsen”, adviseert Daan Wijnants van Felyx.

Felyx heeft als deelscooteraanbieder ervaring met de impact van deze maatregel, omdat het in 2017 startte in Amsterdam met honderd deelscooters. Op verzoek van de steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, gaf het ministerie in 2018 echter goedkeuring aan steden om zelf te besluiten waar snorfietsers wel of juist niet op het fietspad mogen rijden. Als gevolg besloot de gemeenten Amsterdam in 2019 dat snorfietsers niet meer op het fietspad mochten.

Snelheidsverschil

Amsterdam was de eerste die de keuze maakte en Felyx moest hierop inspringen. Wijnants legt uit hoe klanten vooral last hadden van het verschil in snelheid. Waar andere snorfietsen soms harder kunnen, zijn de deelvoertuigen van Felyx daadwerkelijk begrensd op 25 kilometer per uur. In de praktijk werden de voertuigen op sommige wegen dus ingehaald door auto’s die beduidend harder reden. “Dat is niet echt ideaal en voelde onveilig voor onze klanten”, aldus Wijnants.

Daarom nam de aanbieder het besluit om de snorfietsen te vervangen voor bromfietsen. Deze mogen op de rijbaan 45 kilometer per uur rijden. Omdat de gebruikers toch op de rijbaan moeten rijden én een helm moeten dragen, is er geen reden om de snorfietsen niet te vervangen voor deelbromfietsen. Wijnants: “Daarna zagen we enorme stijging van het gebruik. Mensen vonden het weer veilig.”

Advies

Wijnants geeft aan dat hij begrip heeft voor de maatregel, omdat het soms erg druk is op fietspaden. Maar hij wijst gemeenten erop dat ze rekening moeten houden met het snelheidsverschil tussen snorfietsen die echt niet harder kunnen dan 25 kilometer per uur en auto’s op 50-kilometerwegen. Daarom adviseert Wijnants om deelscooteraanbieders altijd de ruimte te geven om bromfietsen in te zetten in plaats van snorfietsen.

Eind vorig jaar gaf Utrecht aan het aanbod te willen aanvullen met elektrische fietsen én elektrische deelbromfietsen. Op advies van de deelscooteraanbieder vraagt de stad meteen om bromfietsen, vertelt Wijnants. “Het is beter om dit meteen in het begin goed te regelen.”

Helmplicht

Hoe zit het dan met helmplicht? Onlangs luidde de RAI Vereniging de noodklok over de mogelijke verplichte helmplicht voor snorfietsers, waar de minister zich over beraadt. Volgens de brancheorganisatie zijn het niet hoeven dragen van een helm, de lagere maximumsnelheid en de plek op het fietspad namelijk reden om voor dit voertuig te kiezen. Als een helm wordt verplicht, zouden minder mensen kiezen voor een snorfiets en het kan er zelfs voor zorgen dat klimaatdoelstellingen niet worden gehaald.

Volgens Wijnants is die helmplicht geen grote blokkade voor klanten. Dit blijkt in ieder geval niet uit klantonderzoeken die ze hebben uitgevoerd. Wel vraagt het iets meer werk van de aanbieders; vooral met corona. De voertuigen van van Felyx zijn uitgerust met een topcase met twee helmen. Klanten kunnen ervoor kiezen om haarnetjes te dragen en de helmen worden bij elke batterijwissel gereinigd met een speciale spray. Dat is gemiddeld dagelijks of om de dag, aldus Wijnants.

Lees ook:

Banner MaaS Congres 2021 mail

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

2 reacties op “‘Geef deelscooteraanbieders ruimte om over te stappen op bromfietsen’”

Reinder Rustema|04.03.21|14:36

Het is niet zo dat de minister zich aan het beraden is over een helmplicht. Een Kamermeerderheid heeft het haar gezegd in te voeren en de Tweede Kamer is haar baas. Ook na de verkiezingen blijft die meerderheid, of dat nu 81 of 84 zetels worden.

De minister is al 20 maanden aan het traineren (al 3 onderzoeken!) en saboteren (speedpedelec helm misschien?). Ze wil deze maatregel niet op haar cv om ideologische redenen, want niet liberaal. “Net zoals de autogordel” zei VVD’er Remco Dijkstra me.

Reinder Rustema|04.03.21|14:21

Het is niet zo dat de minister zich aan het beraden is! Een Kamermeerderheid heeft haar opgedragen de helmplicht voor de snorfiets in te voeren. Na de verkiezingen is die ruime meerderheid er nog steeds of het nou 83 of 84 zetels zijn. De minister is aan het traineren (meer onderzoek, meer ondezoek) en saboteren (speedpedelec-helm misschien?) zodat ze deze maatregel niet op haar cv heeft staan. Het is te zot voor woorden, deze minister is een ramp. Dat zou een fijn artikel opleveren…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.