Minder wachten bij verkeerslicht met de Afteller

Een teller die laat zien hoe lang het nog duurt voordat het verkeerslicht op groen springt verhoog de capaciteit van een kruispunt. Bij een proef in ‘s-Hertogenbosch liep de winst met een vierfasenregeling op tot 2,2 s per cyclus.

Op het kruispunt Bruistensingel – De Harendonkweg –Balkweg in ’s-Hertogenbosch is een vri-regeling beproefd met een aantal speciale voorzieningen om extra informatie te tonen aan de weggebruikers. Het ging om de Afteller, een wachttijdvoorspeller en een afloper. De Afteller telt – veelal vanaf drie – af naar groen voor het autoverkeer. De wachttijdvoorspeller geeft een wachttijdindicatie voor het langzaam verkeer en de afloper telt ook af, maar dan voor de voetgangers en niet tot groen, maar tot de groenknipperfase. Alle voorzieningen werden hogelijk gewaardeerd door de gebruikers. Vrijwel iedereen vindt dat alle vri’s ermee moeten worden uitgerust. Bij de Afteller is ook gemeten wat het oplevert voor de doorstroming van het autoverkeer. Daarbij bleek dat het eerste voertuig ruim 0,5s winst boekt en in de opvolgende voertuigen wordt dat opgebouwd tot ruim 0,6s. Met een vierfasenregeling is de gemiddelde winst in cyclustijd 2,2s. Een kortere cyclustijd heeft als resultaat dat een richting meer momenten groen kan krijgen per uur. Met een gelijk verkeersaanbod wordt de wachtrij dus korter, omdat diezelfde aantal voertuigen over meerdere cycli wordt verspreid, aldus NHTV-student Bram van de Vrande, die er een stagerapport over schreef.
Eerder deed Apeldoorn een proef met een wachttijdteller. Die was niet succesvol, omdat automobilisten alvast een voorschot namen op het naderende groen. In ‘s-Hertogenbosch viel dat mee. Er moeten trouwens nog wel de nodige juridische beletsels uit de weg worden geruimd om de voorzieningen op grote schaal te kunnen invoeren.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.