Laadpaal verbonden met techniek WeGo

Laadpaal reserveren wordt mogelijk in app WeGo

De beschikbaarheid en locaties van laadstations zijn binnenkort zichtbaar in de app van WeGo, het softwarebedrijf dat een deelplatform voor deelmobiliteit levert. In de app zal het ook mogelijk zijn om een laadpaal te reserveren. WeGo heeft daarvoor de handen ineengeslagen met het Texelse bedrijf EVcharge-EU.

Gebruikers die een account hebben in de WeGo-app, zien dan hierin de laadstations en of die beschikbaar zijn. Dit moet het gemakkelijker maken om voor een elektrische auto te kiezen. Het is daarnaast dus mogelijk voor de gebruiker om op het gewenste tijdstip of voor de gewenste duur een laadstation te reserveren, zodat automobilisten de zekerheid hebben dat ze ook bij een laadpaal terecht kunnen.

Nieuwe manier van factureren

Doordat WeGo zijn techniek gaat toepassen in laadstations voor elektrische voertuigen, kunnen gebruikers de laadsessie starten en stoppen in de app. Na afloop wordt er automatisch gefactureerd, wat volgens de twee samenwerkende partijen tot voordeel heeft dat de gereserveerde tijd aan de gebruiker wordt gefactureerd en niet het aantal afgenomen kilowattuur aan energie. Het is aan de aanbieder om te bepalen per welke tijdseenheid een station gereserveerd kan worden. Bijvoorbeeld per minuut, kwartier of alleen per uur. Ook het tarief bepaalt de aanbieder zelf.

“Door niet het kWh-verbruik in rekening te brengen, maar de tijd dat de laadplek bezet is, wordt het voor ondernemers een stuk aantrekkelijker om een laadstation commercieel in te zetten”, aldus Peter de Jong, topman van WeGo. “De ene laadplek zal ook meer waard zijn dan de andere laadplek, afhankelijk van de locatie. Een bijkomend voordeel is dat de laadplekken op deze manier niet onnodig bezet worden gehouden. Als een auto vol is, zal deze weggehaald worden. Anders blijf je tenslotte voor de tijd betalen.”

Gebrek aan coördinatie

Onlangs kwam er kritiek van de Europese Rekenkamer dat het laden van een elektrische auto voor gebruikers lang niet altijd even gemakkelijk is. Vooral voor automobilisten die over landsgrenzen reizen, is het lastig. Zo is er nauwelijks sprake van coördinatie van informatie over de realtimebeschikbaarheid en oplaad- en factureringsgegevens van de verschillende netwerken.

Lees ook:

‘Het wordt een uitdaging om in 2025 één miljoen oplaadpunten te realiseren’

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.