Alain Visser Lynk & Co

Topman Alain Visser van Lynk & Co: ‘Netflix van de auto-industrie worden’

Geen autobezit, maar autogebruik. Ellenlange prijs- en optielijsten? Dealers? Nee, ook die heeft Lynk & Co niet. Volgens CEO Alain Visser moet het roer in de auto-industrie drastisch om. Het is tijd voor verandering. “De autosector innovatief? Ik vind van niet! Mobiele telefoons zijn in de afgelopen vijf jaar meer geëvolueerd dan auto’s in vijftig jaar.”

Belgen laten doorgaans niet vlug het achterste van hun tong zien. De topman van Lynk & Co is zonder twijfel een uitzondering op die regel. Hij is niet bang om tegen heilige huisjes te schoppen. Om uit te dagen. Sinds 2015 is Visser actief als topman bij het automerk, dat net als Volvo valt onder de paraplu van het Chinese Geely Automobile Holdings. Voordat Visser voor Lynk & Co aan de slag ging, was hij Vice President Marketing, Sales & Customer Service bij Volvo Cars wereldwijd. Daarvoor werkte hij 8 jaar voor General Motors, onder meer als Chief Marketing Officer en Vice President Sales, Marketing & Aftersales bij Opel/Vauxhall. En daarvoor was hij maar liefst 17 jaar actief bij Ford Motor Company.

Vorig jaar kwam de ‘01’ op de Europese markt. Dit is een (plug-in) hybride SUV op het platform van de Volvo XC40 en Polestar 2. Lynk & Co wil vooral het leven voor de gebruiker zo simpel mogelijk maken. Het automodel wordt aangeboden via een abonnement. In steden komen geen showrooms maar ‘Clubs’. De eerste twee locaties werden vorig jaar al geopend in Amsterdam en Göteborg. Komende tijd volgt de rest van Europa.”

Hoe staat het merk ervoor?

“Heel goed. We zijn bijzonder trots op de 01 en op hoe die ontvangen is. Maar in tegenstelling tot andere autofabrikanten is ons doel niet om zoveel mogelijk auto’s te verkopen. Dat is niet ons business model. Een groot deel van de tijd staan auto’s stil. We willen een oplossing bieden voor mobiliteit van onze klanten. Je gebruikt de auto als je ‘m nodig hebt. Dat kan ook voor een maand zijn.”

Wat krijgen klanten allemaal binnen het abonnement?

“Het abonnement sluit je af per maand. Daar zit alles in. Service, verzekering. Ook voor degene waarmee je de auto deelt. Ik geloof sterk in het bouwen van brands. Als je een service aanbiedt, is dat kopieerbaar. We proberen een community op te bouwen, waarbij onze leden ook deel uitmaken van bepaalde activiteiten. Geen dealerships maar clubs. We zullen events organiseren, of dat nu openingen zijn van kunstgalerijen of modeshows. Daar worden onze members uitgenodigd. We hebben drie pijlers: auto’s, service en events.”

Is het een voordeel dat Lynk & Co een nieuwe speler is op de markt, zonder geschiedenis en traditionele processen?

“De auto-industrie is een zeer traditionele sector, die zeker vasthoudt aan vroeger. 80 procent van onze medewerkers heeft nooit in de auto-industrie gewerkt. Een groot deel heeft niet eens een rijbewijs. Ik zit al 35 jaar in deze wereld. Ik ken het wel. Dat is een voordeel. Uiteindelijk gaat het er vooral om wat een klant wil. Er is in mijn ogen een radicaal contrast tussen de auto-industrie en de nieuwe huidige klantentrends. Je hoort vaak dat de autowereld een innovatieve wereld is die enorm evolueert. Ik ben het daar echt niet mee eens. Als je kijkt naar onze mobiele telefoons, die zijn afgelopen 5 tot 10 jaar meer geëvolueerd dan de auto in 50 jaar. Ik denk dat enige bescheidenheid wel op z’n plaats is in deze industrie op dit moment.”

In hoeverre is Lynk & Co dan een autofabrikant?

“Wij noemen onszelf een mobiliteitsaanbieder. Ik maak heel graag de vergelijking met Netflix of Spotify. Vooral Netflix. We zijn de ‘streaming company’ van de auto-industrie. Netflix verkoopt geen dvd’s of films, maar biedt ze aan als dienst en produceert bovendien zelf series en films. Wij bieden mobiliteit aan, maar hebben ook onze eigen auto’s.”

Lees het volledige interview op Automobiel Management.

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.