Felyx scooter voor fietsen en geparkeerde auto's

‘Drempel verlagen voor deelmobiliteit is taak van aanbieder én stad’

Deelmobiliteitsaanbieders doen enorm hun best om reizigers uit de eigen auto te krijgen, maar ook steden zelf moeten hier een rol pakken. Dan gaat het om het motiveren van inwoners én door bijvoorbeeld parkeren of parkeerboetes duurder te maken. “Er is behoefte aan verandering, want stedelijke mobiliteit is nu extreem inefficiënt”, aldus Gunnar Froh, algemeen directeur bij het Duitse Wunder Mobility. Dit bedrijf levert de hard- en software voor nieuwe mobiliteitsdiensten.

Hij sprak over het verlagen van de barrières voor deelmobiliteit met topmannen Anders Wall van GreenMobility en Kasper Zwetsloot van Felyx tijdens Autonomy Digital 2.0. Volgens Froh is het belangrijk dat steden regelgeving gebruiken om het gebruik van alternatieven aantrekkelijker te maken. In veel Europese landen en steden is het nog aantrekkelijk om de eigen auto te nemen, maar dat is volgens hem net zo goed het gevolg van lobby’s uit het verleden. “Het is opzettelijk dat parkeren op veel plekken niet voldoende in rekening gebracht wordt.”

Stad moet rol pakken

Zijn uiteenzetting kon op instemmend geknik rekenen van de andere deelnemers aan het panel. Om verandering te bewerkstelligen is het noodzakelijk dat de stad of de lokale overheid haar rol pakt. De lokale overheden zijn inmiddels vaak positief over deelmobiliteit en hebben hierover meer kennis. Zowel Zwetsloot als Wall merken dat zij overheden niet meer hoeven uit te leggen hoe de dienstverlening, het product en de app werken. Het gesprek gaat inmiddels onder meer over gebieden waar deelmobiliteit kan worden aangeboden of overwegingen rondom parkeren.

Wall vult aan dat overheden slimme keuzes moeten maken, zonder al te veel restricties op te leggen. Hij ziet kansen in de combinatie tussen het motiveren van reizigers en het slim beprijzen van de eigen auto, parkeren en zwaardere parkeerboetes. Waar Froh in Duitsland een parkeerboete van 15 euro zou krijgen, betaalt Wall hiervoor in Kopenhagen zeven of acht keer zoveel.

Door het minder gemakkelijker of flink duurder te maken om te parkeren in het centrum, worden reizigers overgehaald om ander reisgedrag te vertonen en bijvoorbeeld een deelvoertuig te pakken. De bereidheid van steden om dit soort regels door te voeren, beïnvloedt verder sterk waar aanbieders hun dienst uitrollen. Wall: “Als je echt verandering wilt, is het cruciaal dat steden íéts doen.”

Stedelijke mobiliteit

De twee deelmobiliteitsaanbieders merken dat steden steeds meer open staan voor hun product en alternatieven voor de eigen auto lijken te omarmen. Veel lokale overheden lijken zich te beseffen dat er een omslag nodig is voor de bereikbaarheid van de steden. Wall: “Steden zijn aan verandering toe. We zien een toename van privéauto’s en ook nog vooral van fossiele auto’s. Dat leidt tot veel problemen.” Het delen van auto’s kan volgens hem voorkomen dat meer mensen een eigen wagen kopen en de stad verder vastloopt.

Zwetsloot vult aan dat de bromfiets in Nederland opnieuw is uitgevonden in Nederland nadat Felyx en andere aanbieders deze als deelvoertuig begonnen aan te bieden. “De bromfiets bestaat al jaren, maar nu die als deelvoertuig wordt aangeboden past deze modaliteit veel beter bij de behoefte van de gebruikers.” Die ontwikkeling is verder in de hand gewerkt door de elektrificatie en hij wijst erop dat vooral jongeren minder behoefte aan een eigen voertuig hebben.

Nieuwe markten

Froh wijst op verwachtingen van onder andere investeringsbank Goldman Sachs dat de omzet die wordt behaald met het delen van voertuigen van 8 miljard in 2020 zal toenemen naar 480 miljard in 2030. Een groei van 60 procent per jaar. Dan gaat het zowel om het delen van ritten als om het delen van voertuigen. Die toename wordt met name verwacht in nog niet aangeboorde markten.

Dit vraagt om een uitbreiding van deelmobiliteit naar kleinere steden, denkt Zwetsloot. Zij hebben in de data de afgelopen tijd gezien dat veel gebruikers bijvoorbeeld een deelscooter pakken om op het station te komen en vanaf daar met de trein reizen. Bij het eindstation pakken ze opnieuw een scooter voor het laatste deel. Dit type reis moet ook in kleinere plaatsen tot de mogelijkheden gaan behoren.

Toekomst

Om de verwachtingen van de investeringsbank realiteit te maken, is het zaak dat het product de komende jaren nog beter aansluit op de behoefte van de gebruikers. Froh denkt dan bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om een voertuig niet per minuut of uur te huren, maar ook dagelijks of maandelijks. “Gebruikers moeten het voertuig zo lang ze willen kunnen houden, zonder dat hier een boete aan verbonden is.” In deze situatie vormt een deelvoertuig een grote concurrent met bijvoorbeeld autohuurbedrijven of leasemaatschappijen.

Wall laat in een reactie weten dat ze daar bij GreenMobility al mee bezig zijn. Ze hebben nog geen jaarlijks pakket, maar wel een wekelijks. “Dat is een natuurlijk pad”, meent de vice-president Investors Relations. “We moeten onszelf blijven ontwikkelen en snel. Elke maand hebben onze klanten andere behoeftes. Mensen hebben tegenwoordig erg flexibele dagelijkse routines en daar moeten wij op inspelen.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.