Correct parkeren deelscooter Check levert beloning op

Om kriskras geparkeerde deelscooters in de openbare ruimte aan te pakken, beloont Check voortaan netjes parkeren. De aanbieder van deelscooters introduceerde dinsdag een beloningsprogramma. Verschillende acties leveren punten op om uiteindelijk een gratis rit te verdienen. Het correct parkeren van het voertuig is één van de manieren waarop gebruikers coins kunnen verdienen.

Verder levert bijvoorbeeld het gebruiken van een scooter die al lange tijd stilstaat Coins op. Check hoopt zo de overlast van de scooters in de publieke ruimte te voorkomen. “Dit draagt bij aan de uiteindelijke missie van Check: het leefbaarder maken van steden.” Uiteindelijk ontvangen gebruikers na tien Coins een gratis rit.

Parkeerbeoordeling

Alle gebruikers doen automatisch mee aan het beloningsprogramma. Een gebruiker krijgt een Coin voor goed parkeren als de gebruiker na hem oordeelt dat de scooter netjes is achtergelaten. Volgens Check zijn deze beloningen vooral een aanmoediging die gebruikers moet stimuleren om na te denken over de manier waarop ze het voertuig achterlaten. Andersom grijpt de aanbieder in als een gebruiker in een bepaalde periode drie keer een negatieve beoordeling heeft ontvangen.

Check is niet bang voor hoog oplopende kosten. Sterker nog, de aanbieder hoopt juist dat het programma massaal gebruikt zal worden. “Ons doel is om de makkelijkste weg door de stad aan te bieden”, aldus Paul van Merrienboer, mede-oprichter van Check. “Niet alleen voor gebruikers van onze dienst, maar voor álle inwoners van de stad. We bieden pas een echt duurzame oplossing als we met onze gebruikers extra oog hebben voor de schaarse publieke ruimte. We willen probleemloos integreren in steden en zien deze beloning als een investering in de toekomst.”

Langere ritten

Een andere manier om een gratis rit te verdienen, is door het voertuig langer te gebruiken dan 10 minuten. Check hoopt hiermee gebruikers over te halen de auto vaker te laten staan. Onderzoek uit Rotterdam wijst uit dat bijna een kwart van de deelscooterritten een autorit vervangt. Eerder heeft Check geprobeerd dit te stimuleren door korte ritten relatief duur te maken.

Dit beloningsprogramma is ontwikkeld door Check zelf. Marco Knitel, mede-oprichter van Check, licht toe: “We zien de urgentie van het probleem en omdat we ons platform zelf hebben gebouwd, waren we in staat het programma snel te ontwikkelen.” Overigens is het beoordelen van een achtergelaten scooter niet verplicht. De deelscooteraanbieder wil namelijk zo min mogelijk verplichte schermen hebben tijdens het boeken van een rit.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.