EU stelt technische normen vast voor intelligente snelheidsassistentie

De European Transport Safety Council (ETSC) is verheugd dat de EU-lidstaten de technische normen voor Intelligent Speed Assistance (ISA) hebben goedgekeurd. Dit maakt de weg vrij voor de installatie van deze technologie op alle nieuwe automodellen die vanaf volgend jaar in de Europese Unie worden verkocht. Tegelijkertijd dringt de organisatie er bij autofabrikanten op aan om verder te gaan dan de minimumeisen.

ISA is een technische oplossing die eraan kan bijdragen dat automobilisten de maximumsnelheid niet overschrijden. De Europese organisatie voor verkeersveiligheid wijst erop dat meest effectieve en door gebruikers gewaardeerde ISA-systemen al sinds 2015 op de markt zijn. Hierbij wordt geen gas bij gegeven als de maximumsnelheid op die weg is behaald. Naar schatting kan dit het aantal verkeersdoden met ongeveer 20 procent verminderen. Wel is in de wetgeving opgenomen dat de techniek altijd omzeild kan worden – bijvoorbeeld door het gaspedaal harder in te drukken – en bestuurders moet het systeem tijdens de rit kunnen uitschakelen.

Technische eisen

Al twee jaar geleden werd een akkoord bereikt over nieuwe EU-wetgeving voor de voertuigveiligheid, maar nu is er dan ook fiat gegeven aan de gedetailleerde, technische eisen. Dit gebeurde na een jaar van discussie hierover. Ook de ETSC, de FEVR (European Federation of Road Traffic Victims), de internationale voetgangersorganisatie en de European Cyclists’ Federation hebben hun mening mogen geven op eerdere concepten.

De eisen worden deze maand formeel aangenomen, maar het informele akkoord is door de afgevaardigden van de lidstaten al tijdens een overleg in mei gegeven. “Meer dan twintig jaar nadat deze technologie voor het eerst werd uitgeprobeerd, is het geweldig om te zien dat Intelligent Speed Assistance eindelijk beschikbaar komt voor alle nieuwe voertuigen in de EU”, oordeelt Antonio Avenoso, uitvoerend directeur van de ETSC. “Het is een grote stap voorwaarts voor de verkeersveiligheid.”

Kritiek

Tegelijkertijd is de ETSC is niet volledig te spreken over dit besluit. De EU heeft namelijk besloten om ook goedkeuring te geven aan een systeem dat naar verwachting minder effectief is, omdat dit alleen een geluidssignaal afgeeft bij een snelheidsovertreding. Het gaat dan om een geluid dat maximaal vijf seconden te horen is. Deze techniek is nog niet onderzocht, maar ETSC verwacht dat bestuurders dit erg storend vinden en zal daarom volgens ETSC snel worden uitgeschakeld.

Avenoso: “We zijn teleurgesteld dat autofabrikanten de mogelijkheid krijgen om een onbewezen systeem te installeren, dat weinig veiligheidsvoordeel oplevert. We hopen oprecht dat autofabrikanten verder gaan dan de minimumspecificaties en ten volle profiteren van het levensreddende potentieel van snelheidsassistentietechnologie. Het redt levens, voorkomt ernstig letsel en bespaart brandstof en uitstoot.”

Wel is de organisatie tevreden dat de concepteisen de verplichting bevatten dat autofabrikanten geaggregeerde, anonieme gegevens moeten delen over hoe ISA-systemen worden gebruikt en of ze worden uitgeschakeld door chauffeurs. Daarmee moet het, twee jaar nadat de regels ingaan, mogelijk zijn om op basis van data te zien welke systemen het meest effectief zijn.

Verkeersveilige auto

Door de bekendmaking van deze eisen, heeft de Europese Unie vanaf volgend jaar veruit de strengste veiligheidsnormen voor voertuigen ter wereld. Er zijn dan afspraken over bijvoorbeeld Advanced Emergency Braking (AEB), Emergency Lane Keeping Assist (ELKS), herkenning van slaperigheid en afleiding en dus ISA. Tegen 2024 moet elke nieuwe auto die in de EU wordt verkocht met deze technologieën zijn uitgerust.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.