Nieuw Future Mobility Park: ‘Het kan niet groot en gek genoeg’

Zo’n autonome shuttle is leuk, maar hoe werkt dit precies in de praktijk? Hoe schrijf je daar als gemeente een tender voor uit? Om een goed antwoord te kunnen geven op die vragen is het belangrijk dit soort nieuwe mobiliteit aan het werk te zien en te ervaren. Dit zal straks kunnen op het nieuwe Future Mobility Park (FMP) in Rotterdam.

Het toekomstige FMP is nu nog een doodlopend stuk fietspad van 180 meter op een braakliggend stuk terrein in Merwe-Vierhavengebied in Rotterdam. De komende tijd wordt dit ontwikkeld. Aan ambitie geen gebrek. Aan enthousiasme ook niet. “Het kan ons niet groot en gek genoeg”, aldus Dorien Lathouwers, kartrekker bij het project.

“We zijn de gekkies die een doodlopend stuk fietspad van de gemeente Rotterdam hebben gehuurd”, vat Lathouwers het vrolijk samen. Ze is naar eigen zeggen een vreemde eend in de bijt bij het Future Mobility Netwerk. Ze is organisatiepsycholoog en heeft zich de afgelopen jaren veel bezig gehouden met de acceptatie van nieuwe vormen van mobiliteit. Nu mag ze zich op dit project storten en ze brandt onmiddellijk los.

Testbaan

Het Future Mobility Park wordt een testbaan voor autonome voertuigen en toekomstige mobiliteit. Er zijn natuurlijk al verschillende locaties in Nederland waar nieuwe mobiliteit wordt getest of ontwikkeld, maar bijzonder aan deze plek is dat deze heel erg gericht is op de praktijk. Bovendien wordt het park op termijn opengesteld voor publiek. Daarbij draait het op deze baan volledig om experimenteren, niet om het toetsen.

Drie doelen staan centraal. Ten eerste wordt dit de plek om projecten uit te voeren en slimme mobiliteit te testen. Dan valt te denken aan autonome shuttles, maar bijvoorbeeld ook aan intelligente verkeerslichten, bezorgrobots of een stukje testbaan voor bijvoorbeeld de hyperloop.

Partijen verbinden

Het tweede doel is gericht op het verbinden van partijen. Lathouwers wil graag evenementen en demonstraties organiseren in dit park. “Ik denk dan aan meet the buyer-events”, legt ze uit. “Je wil gemeenten daar uitnodigingen voordat ze een tender uitschrijven voor een autonome shuttle, zodat ze de beschikbare opties met elkaar kunnen vergelijken. Zo kunnen lokale overheden veel gerichter een tender uitschrijven.”

Als gemeenten autonome shuttles kunnen vergelijken, kunnen ze gerichter een tender uitschrijven.

Het laatste doel is om hier een experience center te creëren voor publiek. Dit staat voor volgend jaar op de planning. Hier moeten bezoekers ervaring kunnen opdoen met nieuwe vormen van mobiliteit en bijvoorbeeld kinderen moeten kunnen spelen. “Als je eens in een autonome shuttle kunt instappen, wordt het normaal. Zien, ervaren, meemaken – dat is heel goed.”

Vraagstukken oplossen

In één adem door vertelt ze over partijen die ze al heeft gesproken en enthousiast zijn. Auve Tech uit Estland, een bouwer van autonome shuttles, heeft zich al gemeld en ziet FMP als haar West-Europese uitvalsbasis. Andere bedrijven die wel heil zien in de testomgeving die hier gaat verschijnen, zijn bijvoorbeeld verzekeraars die tegen de vraag aan lopen wat ze moeten verzekeren bij zelfrijdende voertuigen. Wie is er aansprakelijk? Dat zijn vragen waar op het Future Mobility Park onderzoek naar gedaan kan worden.

Het park moet in de komende maanden verder worden ontwikkeld en de officiële opening staat in het najaar gepland. Zelfs al voor die opening kunnen projecten kunnen starten. Niet wachten, maar juist kleinschalig, flexibel en wendbaar beginnen en dat opschalen. “We zorgen nu dat er een testbaan ligt en dat er een paar containers staan”, vertelt Lathouwers. “Later bouwen we het verder uit, want de ambities zijn huizenhoog.”

Experimenteren met alle denkbare vormen van nieuwe mobiliteit – dat moet mogelijk zijn op het Future Mobility Park. Lathouwers trekt een vergelijking met een speeltuin of zandbak, maar corrigeert zichzelf onmiddellijk. Dit doet namelijk geen recht aan de activiteiten op dit park. Uitproberen, experimenteren en ‘knutselen’ staan centraal. “Onze testbaan maakt geen deel uit van de openbare weg, dus heel veel kan. Dat maakt het bijzonder.”

Ruimte voor studenten

En niet alleen toeleveranciers en fabrikanten krijgen op het park kantoorruimte om aan de slag te gaan met autonome mobiliteit. De kartrekker van het project vindt het cruciaal dat er leer- en studieplekken komen voor studenten. Er wordt gebouwd aan samenwerking met de Rotterdam Hogeschool en met de verkeerskundige opleiding van de BUAS in Breda. Het ROC Ede is ook gevraagd. Lathouwers: “Het is toch super relevant en leuk dat studenten kunnen helpen bij onderzoeken?”

Wij moeten bekend komen te staan als de plek waar het echt te zien is.

Een belangrijke doelstelling is om partijen te verbinden en gemeenten en andere overheden in contact te laten komen met smart mobility. “Wij moeten bekend komen te staan als plek waar het echt te zien is. Ik wil dat die wethouder of ambtenaar zelf in een zelfrijdende bus kan stappen en het kan ervaren. Dat lijkt mij een heel aantrekkelijke activiteit- hierdoor gaat het meteen leven.”

Menukaart voor klanten

Lathouwers is momenteel druk bezig met de zoektocht naar sponsors: bedrijven die gebruikmaken van de faciliteiten en dus voertuigen of ontwikkelingen testen. De testbaan zal worden uitgerust met allerlei technische specificaties, zoals slimme verkeerslichten, een regeninstallatie en dummies. “We kunnen allerlei situaties simuleren en nabootsen. We hebben daarvoor een soort menukaart voor klanten.”

De eerste projecten zijn al binnen, zoals dus een autonome shuttle van een Estlandse partij die hier wordt opgeslagen en twee bezorgrobots. Lathouwers kijkt verder bijvoorbeeld naar mogelijkheden met 5G. “We testen hier toegepaste kennis en willen die nieuwe technologieën zo snel mogelijk introduceren in de markt. En dat op een open en toegankelijke manier.”

Dit past bovendien bij de ambitie van de Stichting Future Mobility Park. “Daarbinnen bieden we fysiek ruimte om te testen.” Op die manier kunnen de stichting én het park een bijdrage leveren aan de integratie van autonome voertuigen in de samenleving. Lathouwers: “We geloven daar echt in; dit is geen laboratiumpje spelen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.