PostNL-bus rijdt naar Smart Zone van Coding the Curbs

‘Schaarse ruimte beter benutten met multifunctionele parkeerplek’

Het is nu nog een bekend beeld: de straat met aan beide kanten rijen parkeerplaatsen. De fysieke ruimte in de stad wordt echter steeds schaarser door verkeersdrukte en toenemende verstedelijking. Door laad- en losplaatsen adaptief te maken, krijgt een plek meer dan één functie en kan de beschikbare ruimte dus flexibeler en effectiever worden ingezet.

Want waarom zou je een laad- en losplek ’s ochtends niet kunnen gebruiken als parkeerplaats voor deelscooters, ’s middags als laad- en losplek voor pakketjes van PostNL en ’s avonds voor recreatieve doeleinden, zoals een terras? Die gedachtegang heeft geleid tot de Smart Zone van startup Coding the Curbs. “Straten met alleen ruimte voor parkeren, zijn de woestijnen van de stad”, aldus Iskandar Tange van Coding the Curbs.

Multifunctioneel ruimtegebruik

Deze innovatie werd vrijdag gedemonstreerd in Amersfoort bij een parkeerplaats die Coding the Curbs tijdelijk had gecreëerd bij de Wagenwerkplaats. Voor de Smart Zone krijgt een laad- en losplek met behulp van een app, een boekingssysteem en een digitaal bord gedurende de dag meerdere functies.  Naast de parkeerplaats staat een paal met daarop een digitaal bord.

Tekst loopt door onder foto

Terras op parkeerplek van Coding the Curbs

Dit bord toont waarvoor die laad- en losplaats tussen bepaalde uren is bestemd. Het reserveren van deze ruimte is mogelijk via een bijbehorende app. Dit kan dus voor die recreatieve doeleinden, maar ook PostNL kan een deel van de tijd reserveren om pakketten te bezorgen. In eerste instantie is de ruimte maximaal 80 minuten te reserveren, maar de startup erkent dat overal andere behoeftes zijn. Het is dus de bedoeling voorspellend en lerend te gaan werken.

Zo kan een gemeente met deze innovatie controle uitoefenen over verkeersstromen en de vinger aan de pols kunnen houden over het type voertuigen dat op bepaalde tijden in de stad komt. Dit kan bijvoorbeeld voordelig zijn voor zero emissie-zones die een tiental gemeenten gaat invoeren over een paar jaar. Gemeenten kunnen dit instrument inzetten om het gewenste gedrag te stimuleren, denkt de startup.

Leefbare stad

Coding the Curbs is opgericht door Alwin Bakker en Martijn Pater. Zij hebben samen met PostNL, IMOSS en Prime Vision de visie ‘Stad van de Toekomst’ ontwikkeld. De focus ligt daarbij met name op het digitaliseren van de stad waardoor openbare ruimte meervoudig gebruikt kan worden. Doordat er inmiddels al verschillende digitale lagen over een stad liggen, is het vreemd dat een parkeerplaats nog steeds alleen een parkeerplaats is.

Met name omdat het leefbaar houden van de stad een fikse uitdaging is nu het drukker wordt. “Er zijn steeds meer grote en middelgrote steden met een bepaalde druk op het laden en lossen”, aldus Pater. “Dat probleem willen we meteen bij de horens vatten.”

IMOSS, het ontwerp- en adviesbureau voor stedenbouw, ziet ook veel kansen voor multifunctioneel ruimtegebruik. “Steeds meer steden worden autovrij of autoluw”, legt Veerle Roijackers van IMOSS uit. Daarbij ligt het risico op de loer dat logistiek het onderspit gaat delven. “Adaptief ruimtegebruik is een mogelijke oplossing. Het gaat niet om stapelen of uitsluiten, maar om het invullen van meerdere doeleinden op dezelfde plek.”

Pakketbezorging

PostNL is ook aangesloten bij Coding the Curbs. Deze innovatie kan een probleem zijn voor een problematiek die PostNL zelf ervaart, namelijk het leefbaar houden van de stad. “De fysieke openbare ruimte is al en wordt in de toekomst heel schaars”, aldus Yorick Dam namens het postbedrijf. “Flexibel ruimtegebruik is daarom belangrijk.”

Deze innovatie zorgt ervoor dat bezorgers van PostNL minder hoeven te zoeken naar een plek om te parkeren. Dit voorkomt dat bezorgers moeten rondrijden op zoek naar een plek om stil te staan en scheelt dus uitstoot en overlast. In Londen is een vergelijkbaar initiatief getest in één wijk en daarbij werden 20 procent minder kilometers gereden. “Het zorgt voor blije chauffeurs”, vertelt Bakker.

Mobility Lab

Coding the Curbs is een van de startups die is geselecteerd voor het Mobility Lab Programma. Via dit programma wordt de startup gekoppeld aan een launching customer. Pater en Bakker hopen ook op andere gemeenten die deze innovatie willen uitproberen. Een demo is vrijwel onmiddellijk mogelijk. “We zoeken gemeenten die plek willen maken voor de toekomst”, vertelt Pater.

Coding the Curbs - Smart Zone

Lees ook:

Innovatie geeft parkeerplaats meerdere doeleinden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.