Een doorsnede van het fietspad. FOTO Twitter/KWS

Pilots met slimme mobiliteitssystemen op TU Delft

Een slim stuk wegdek dat bijhoudt hoe veel verkeer eroverheen gaat en een Smart Mobility Hub die inzicht geeft in het gebruik van de verschillende vervoersmiddelen en het reizigersgedrag. Dit zijn innovaties die de komende jaren beproefd worden op de TU Delft Campus. Er wordt gekeken of dit soort slimme mobiliteitssystemen Delft bereikbaar en leefbaar kan houden.

Voor de ene proef wordt binnenkort een stuk Plastic Road aangelegd. De sensoren in dit circulaire stuk wegdek, draaien op artificiële intelligentie en geven inzicht in voetgangers- en fietsersstromen. Daarnaast is al in juni een proef gestart met de Smart Mobility Hub. Op deze hub staan verschillende vervoersmiddelen klaar.

Samenwerking

De projecten duren twee jaar en komen voort uit een samenwerking tussen twee fieldlabs op de TU Delft Campus, Delft on Internet of Things (Do IoT) en het Mobility Innovation Centre Delft (MICD). “Het ontwikkelen van slimme mobiliteitsoplossingen vraagt om snelle, betrouwbare mobiele communicatie-infrastructuur. Wij beschikken over de laatste wetenschappelijke inzichten van de TU Delft op het gebied van communicatietechnologie, die we meteen kunnen testen in de praktijk, samen met innovatieve startups en bedrijven”, aldus programmamanager Lenneke de Voogd-Claessen van Do IoT.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft een bijdrage geleverd aan deze projecten en wil zo de ontwikkeling van digitale toepassingen stimuleren. Deze toepassingen zouden een oplossing kunnen bieden voor voor vraagstukken die in de regio spelen. Deze twee pilots sluiten bovendien goed aan op een proef in de binnenstad van Delft om een meer autoluwe binnenstad te realiseren. “De resultaten van dit project worden gedeeld met andere gemeenten, zodat de opgedane kennis kan worden gebruikt door de hele regio”, vertelt wethouder Bas Vollebregt (Economie).

Verkeersstromen

De twee proeven op de TU Delft zijn vooral gericht op het slimmer omgaan met verkeersstromen. Dankzij de plastic weg wordt het bestaande sensorennetwerk op de TU Delft Campus uitgebreid met een ondergronds deel. Sascha Hoogendoorn-Lanser van het MICD: “De TU Delft Campus vormt een ideale proeftuin om het gedrag van mensen te analyseren en innovaties in realtime te testen, privacy proof en op een veilige manier.” Dit kan bovendien gebruikt worden op plekken waar geen camera’s kunnen worden opgehangen, bijvoorbeeld omdat er bomen staan.

De hubs zijn in eerste instantie bedoeld om bewoners en bezoekers van de campus snel te laten wisselen tussen vervoersmiddelen, zoals leenauto’s, leenfietsen en het OV. Daarvoor liggen die overstaplocaties op strategische plaatsen. Onderzoekers gaan kijken welke plekken in Delft het meest geschikt zijn, maken een digitaal ontwerp en testen dat in een virtuele omgeving, om zo inzicht te krijgen in de verwachte effecten van de hubs op verkeersstromen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.