Variabele snelheidslimiet leidt tot minder files

Invoering van een dynamische snelheidslimiet op de A12 bij Voorburg verhoogt de capaciteit van de weg en leidt tot minder files, concludeert Rijkswaterstaat.
Instelling van een starre 80 km/uur snelheidlimiet op het wegvak had eerder geleid tot extra files. Bestuurders gebruikten minder vaak de linkerstrook en vonden het moeilijk om van strook te wisselen. Daarop werd een variabele limiet geïntroduceerd. Overdag gaat de limiet automatisch naar 100 km/uur als de intensiteit hoger is dan 3500 voertuigen/uur, voor 3 of 4 stroken, of als de snelheid onder 50 km/uur zakt.  In praktijk betekende dit dat ruwweg tussen 15:20 en 18:50u een limiet van 100 km/uur geldt. s Nachts  gaat de limiet naar 100 km/uur als de intensiteit laag is en de snelheden boven de 70 km/uur liggen.
Voorlopige conclusie van het experiment is volgens Rijkswaterstaat dat door de invoering van de dynamische snelheidslimiet de capaciteit van de weg inderdaad toeneemt. De congestie in de avondspits neemt daardoor af.
Rijkswaterstaat wil verder onderzoek ook op andere lokaties afwachten voordat variabele snelheidslimieten op grotere schaal kunnen worden ingevoerd.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.