Foto-Shell-e-bike (bron: Shell Nederland)

Is een tankstation geschikt als mobiliteitshub?

Laten automobilisten hun wagen achter bij een tankstation als ze daar kunnen overstappen op een e-bike? Parkeerplaatsen zijn hier al aanwezig en het kan bijdragen aan het verminderen van het aantal auto’s in drukke binnensteden. Shell en Gaiyo hebben dit getest tijdens een proef met Shell E-bikes, waarvoor zij de handen ineen hebben geslagen.

De proef vond tijdens de zomer plaats en is inmiddels afgerond. Met succes, vertelde Steven Hendriks van Innovactory in het VerkeersNet Journaal. Tientallen mensen maakten gebruik van deze oplossing en de reacties waren erg enthousiast. “Voor veel mensen is het nieuw en spannend”, aldus Hendriks. “Als je mensen over de eerste drempel helpt, vinden ze het hartstikke leuk.”

Laagdrempelige oplossing

Voor deze proef werden automobilisten naar twee stations nabij Utrecht geleid, waar Shell enkele elektrische fietsen heeft staan. Het initiatief kwam van de multinational, die contact opnam met Innovactory en vroeg of het deze e-bikes op wilde nemen in de Gaiyo-app. Daarna schreef het energiebedrijf zelf klanten aan en probeerde het ze te verleiden om het gedrag eens te veranderen met een gratis lunch, een wasbeurt of gratis airmiles.

Daarbij is ervoor gekozen om de overstap van auto naar fiets op de twee tankstations laagdrempelig te maken. Dat betekende hier dat er geen sprake was van sloten die via de app geopend kunnen worden en het parkeren bij het tankstation was gratis. “We wilden erachter wat mensen vinden van het idee om vanaf het tankstation over te stappen op een fiets. En dat is voor veel mensen al nieuw”, licht Hendriks toe.

Resultaten

Hendriks deelde tijdens het journaal de eerste resultaten van de pilot. Met name dagjesmensen besloten de overstap te maken en vooral op mooie dagen en in het weekend was het tankstation als overstappunt populair. Deze pilot is voor Innovactory belangrijk vanwege de kennis die dit oplevert over manieren om reisgedrag te veranderen. “We willen weten of we mensen zo ver kunnen krijgen dat ze slim met de auto reizen, door een heel andere manier van vervoer te kiezen of door over te stappen.”

Het is in ieder geval veelzeggend dat de gebruikers niet alleen aangeven tevreden te zijn over deze kennismaking met multimodaal reizen, maar dat een groot deel het achteraf zou aanraden aan de omgeving. “Dat is het sneeuwbaleffect dat we willen creëren”, vertelt Hendriks.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.