Deelstep (bron: Dott)

Nieuwe deelsteps in Aalst passen automatisch snelheid aan

Verschillende Vlaamse gemeenten treden inmiddels op tegen de parkeeroverlast van deelsteps, maar in de gemeente Aalst komen er juist 300 nieuwe voertuigen bij. Het gaat dan om free floating-steps. Wel rijden deze steps rijden in voetgangersgebieden automatisch maar 6 kilometer per uur.

De gemeente Aalst denkt dat de voertuigen bijdragen aan de bereikbaarheid van de stad. Hiermee kunnen gebruikers gemakkelijk de laatste kilometers van een rit duurzaam en snel af te leggen, maar ze zijn ook te gebruiken voor een snelle verplaatsing door de binnenstad. Voor de verschillende gebieden waar de steps kunnen rijden gelden echter wel andere snelheden.

De steps hebben een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur, maar dit is te hard in bepaalde zones. In voetgangersgebied geldt bijvoorbeeld een snelheidsbeperking van 6 kilometer per uur. De steps van van aanbieder Dott zijn zo ingesteld dat de snelheid automatisch wordt aangepast als de gebruiker zich in een lagesnelheidszone bevindt of buiten de geofence. Gebruikers kunnen in deze gebieden in Aalst dus niet harder dan 6 kilometer per uur.

Free floating

Aalst heeft er nog voor gekozen om te werken met een systeem van free floating, dus de voertuigen hoeven niet terug naar een bepaalde plek. Wel vond de gemeente het belangrijk om spelregels op te stellen. Zo zijn ze alleen te vinden op bepaalde locaties, vooral plekken waar ook al deelfietsen staan. “Deelsteps en deelfietsen zijn namelijk een aanvulling op elkaar en geen vervanging”, aldus Aalst. Parkeren in het centrum is overal mogelijk, met uitzondering van het Statieplein. Gebruikers kunnen het voertuig kwijt in de gemarkeerde ‘dropzone’.

De nieuwe steps zijn slechts één onderdeel van de maatregelen die de gemeente neemt om de mobiliteit te verbeteren. Eerder is al een nieuw circulatieplan opgesteld voor een betere bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid. Verder investeert de stad in weginfrastructuur voor fietsers en auto’s zoals de fietstunnels in Nieuwerkerken en Moorsel of de tunnelwerken aan de Boudewijnlaan.

Lees ook:

Belgische gemeenten nemen foutgeparkeerde deelsteps in beslag

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.