Qliner bus op Groningen

10 miljoen voor innovatieve vervoersprojecten in Groningen

Een innovatiecentrum voor slimme en groene mobiliteitsoplossingen, vijf proeftuinen voor autonoom vervoer en bussen die kunnen rijden op waterstof. Voor deze projecten is bijna 10 miljoen euro beschikbaar vanuit het Nationaal Programma Groningen. Deze projecten zijn vrijdag gepresenteerd door de Groningse gedeputeerden Fleur Gräper-Van Koolwijk en Nienke Homan. 

Het gaat om projecten die gericht zijn op duurzaam of slim vervoer. Het geld komt dus van het Nationaal Programma Groningen, een samenwerkingsverband van het Rijk, de provincie Groningen en gemeenten. Voor de periode tot 2030 is een startkapitaal beschikbaar van 1,15 miljard euro. We noemen dit nadrukkelijk een startkapitaal omdat het uitgangspunt is dat dankzij aanvullende financiering veel meer geld in projecten geïnvesteerd kan worden.

Zelfrijdend vervoer

Er zullen in ieder geval vijf vaste fieldlabs komen, waar tests worden uitgevoerd voor het verder doorontwikkelen van autonoom vervoer. Het uiteindelijke doel is hier om te kijken hoe deze vorm van vervoer ingezet kan worden in de dagelijkse praktijk. Er zijn al een aantal proeven uitgevoerd met zelfrijdend vervoer in de afgelopen jaren.

“Noord-Nederland is als enige regio in Europa bezig met projecten gericht op zowel weg, water, lucht, spoor als buis. Daarmee hebben we als regio een unieke positie”, aldus de provincie. “Met deze fieldlabs zijn we het eerste Europese knooppunt voor autonoom vervoer. De fieldlabs gaan samenwerken, kennis uitwisselen en testgebieden delen.” Er wordt later een koppeling gemaakt tussen deze fieldlabs en het European Hyperloop Center bij Meerstad in Groningen.

Vervoer op waterstof

Een deel van het geld wordt gestoken in de ombouw van twee Qliner-langeafstandsbus en de bouw van een achtpersoonsbus op waterstof. Ook Qbuzz en het OV-bureau Groningen Drenthe dragen hieraan bij. Hiermee speelt de provincie in op het akkoord dat is gesloten in de OV-sector dat al het vervoer in 2030 uitstootvrij moet zijn.

Batterij-elektrisch is volgens Groningen niet toepasbaar voor de Qliners en touringcarbranche. Bij de eerste zijn de lange afstanden rijden en de hoge snelheid van 100 kilometer per uur barrieres. Met groene waterstof kan dit echter wel worden bereikt. Voor kleine busjes is het lastig om elektrisch te rijden met batterijen vanwege het gewicht. “De ZE-bus op groene waterstof blijft onder de gewichtsgrens, zodat deze met een normaal rijbewijs bestuurd kan worden. De kennis die bij deze twee projecten wordt opgedaan, wordt ingezet om het openbaar busvervoer in Groningen de komende jaren volledig te verduurzamen.”

Ontwikkeling oplossingen

Het laatste project betreft het nieuwe innovatiecentrum Hive.Mobility. In dit centrum kunnen professionals hun kennis en toepassingen voor slimme en groene mobiliteitsoplossingen delen. Dan gaat het zowel over personen- als goederenvervoer. Het innovatiecentrum komt op de Zernike Campus in Groningen.

Dit betekent ook ruimte voor studenten om onderzoek te doen of te worden opgeleid en medewerkers kunnen zich hier laten bij- of omscholen. Het centrum zal toegankelijk zijn voor publiek, zodat iedereen kan zien en ervaren wat in deze regio gebeurt rond slimme en groene mobiliteit.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.