Europese mobiliteitsproef in Helmond

In Helmond begint deze dagen een proef met Freilot. Een systeem waarbij vrachtwagens prioriteit krijgen bij verkeerslichten en voorrang krijgen bij het zoeken naar parkeerplaats om te laden en te lossen.
Freilot is een groot Europees proefproject. In dit project worden nieuwe automotive en verkeerstechnologieën ontwikkeld en uitgetest die tot aanzienlijke vermindering van brandstof en CO2-uitstoot bij het vrachtverkeer in stedelijke gebieden moeten leiden. Dit gebeurt onder meer door beïnvloeding van verkeerslichten door de vrachtwagens en ‘in-car’adviezen tijdens de rit aan de chauffeur om zo energiezuinig mogelijk te rijden. Het systeem wordt behalve in Helmond ook uitgetest in Lyon , Bilbao en Krakow en wordt ondersteund door de Europese commissie.
Vanaf oktober 2010 zullen daadwerkelijk een jaar lang testen op de weg gaan plaats vinden in de 4 Pilotsteden. In Helmond zijn 14 verkeerslichten aangepast voor dit project. Het testtraject loopt over de Europaweg, Kasteel-Traverse en Deurneseweg. Vrachtwagens van Van den Broek Logistics uit Helmond en van de Brandweer zullen het systeem dan uittesten, zonder dat het overige verkeer hier hinder van gaat ondervinden.
De techniek in verkeerslichten herkent vrachtwagens met een “freilot-systeem”, waardoor de vrachtauto groen licht krijgt en er een beter doorstroming ontstaat. Deze techniek kan ook door de Brandweer worden gebruikt om sneller ter plaatse te kunnen zijn. Het systeem in de vrachtauto adviseert de chauffeur verder over de snelheid en geeft aan wanneer hij moet op- of terugschakelen om zo energiezuinig te rijden. En via een signaal naar de vrachtauto kan de snelheid beperkt worden, waardoor de maximum snelheid niet kan worden overschreden. Tenslotte kan een chauffeur op afstand een parkeerplaats voor laden en lossen reserveren, waardoor hij in een drukke stad direct een goede parkeerplaats heeft. Vanaf oktober 2010 zal een jaar lang worden getest. Het project kost in totaal voor alle partners € 4 miljoen, waarvan 50% wordt betaald door de Europese Commissie.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.