Samenwerking Rotterdam en BMW

Rotterdam en BMW onderzoeken steeds veranderende plek van auto in stad

Kun je ervoor zorgen dat automobilisten door snelheidswaarschuwingen minder vaak te hard rijden? Hoe verleid je automobilisten om aan de rand van de stad te parkeren en daar over te stappen op een duurzamer vervoersmiddel? En kunnen opgeladen elektrische auto’s ingezet worden als buffer voor het stroomnet? Het zijn enkele vragen waar de gemeente Rotterdam en BMW de komende jaren met behulp van pilots een antwoord op willen formuleren.

In totaal gaat het om vijf experimenten die de twee partijen samen uitvoeren tot aan 2027 om duidelijkheid te krijgen over de rol van de auto in de stad. Die rol verandert constant. Rotterdamse Wethouder Judith Bokhove: “We betrekken Rotterdammers uitgebreid bij ontwikkeling van mobiliteit. BMW helpt doordat we op een nieuwe manier inzage krijgen in rijgedrag of de staat van de weg. En we onderzoeken hoe nieuwe technieken ingezet kunnen worden voor mobiliteit in de stad.”

Pilots

Van die vijf proeven zijn er twee gericht op elektrische auto’s. Naast een onderzoek naar de mogelijkheid om elektrische auto’s in te zetten als buffer wanneer veel andere voertuigen moeten worden opgeladen, kijken BMW en Rotterdam hoe bestuurders kunnen worden overgehaald om hun elektrische auto te verplaatsen naar een parkeerplek zodra de wagen voldoende opgeladen is. Het onnodig bezet houden van laadpalen blijkt nu al een frustratie te zijn voor elektrische rijders, zo wees een onderzoek onlangs uit.

De drie andere proeven moeten inzicht geven in mogelijkheden om de verkeersveiligheid te verbeteren of het rijgedrag aan te passen. Eén pilot moet uitwijzen wat het effect van snelheidswaarschuwingen op het instrumentenpaneel is op het rijgedrag van automobilisten, terwijl in een andere pilot wordt onderzocht op welke wijze data van auto’s over drempels, kuilen of de staat van de weg ingezet kan worden door de gemeente om de verkeersveiligheid of onderhoud te verbeteren. De vijfde vraag waar BMW en Rotterdam een antwoord op zoeken, gaat over de mogelijke manieren om automobilisten te verleiden om een auto op een P&R of parkeerplaats aan de rand van de stad te parkeren en de ‘last-mile’ van hun reis via openbaar vervoer of deelvervoer te vervolgen.

Voordeel BMW

Rotterdam en de autofabrikant werken al sinds 2018 samen en het is nu verlengd tot 2027. Pieter Nota, lid van de raad van bestuur van de BMW Group en wethouder Bokhove van Mobiliteit, ondertekenden deze week de nieuwe samenwerking. Het voordeel voor BMW is dat het eigen ontwikkelingen kan testen in de praktijk en dus nieuwe functies snel gebruikt kunnen worden.

Het Duitse bedrijf werkt ook samen met verschillende steden in Duitsland, met Los Angeles en met Beijing. “Voor BMW Group zijn duurzaamheid en premium mobiliteit onafscheidelijk en onze strategie weerspiegelt die overtuiging”, aldus Nota. “We verminderen onze CO2-uitstoot drastisch, we streven naar een circulaire economie en we houden rekening met de sociale implicaties. Daarbij kijken we niet alleen naar de langetermijnstrategie, maar ook naar de concrete stappen die nodig zijn voor de uitvoering. De samenwerking met steden geeft ons inzicht in de ontwikkeling van stedelijke mobiliteitstrends, die onze klanten raken en die we kunnen gebruiken om hun leven in de stad te verbeteren.”

Lees ook:

Een op de vijf Nederlanders bereid meer te betalen voor elektrisch rijden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.