Samenwerking WeGo, fleetkennis en Ballast Nedam (foto: WeGo)

Is de zakelijke deelauto een alternatief voor de traditionele leaseauto?

Hoe ga je als bedrijf om met traditionele leaseauto’s nu medewerkers door de nieuwe manier van werken minder op pad hoeven? Het is niet aantrekkelijk om die wagens veel stil te hebben staan. Daarom starten WeGo en fleetkennis een pilot met zakelijk autodelen. Bouw- en ontwikkelbedrijf Ballast Nedam onderzoekt als eerste onderneming de optimale inzet van deelauto’s door haar medewerkers.

“Met de hybride werkvorm die zijn intrede heeft gemaakt en met de wens om het milieu zo min mogelijk te belasten in het achterhoofd, is het lastig om precies in te schatten waar wij als organisatie goed aan doen met betrekking tot mobiliteit. Je wilt er namelijk wel voor zorgen dat je medewerkers mobiel zijn, maar niet dat er meerdere leaseauto’s stilstaan”, legt Jeffrey Hoffman uit, directeur van Ballast Nedam. “Door een beroep te doen op experts zoeken we naar de gepaste mobiliteitsoplossing en kunnen we precies uitzoeken waar wij als organisatie behoefte aan hebben. We kijken na afloop in welke vorm we deze oplossing voort zullen zetten.”

Samenwerking

WeGo en fleetkennis werken samen aan de pilot om zakelijk autodelen mogelijk te maken als een mobiliteitsoplossing voor bedrijven. Dit zorgt bij fleetkennis voor een uitbreiding van de ervaring op het gebied van fleet- en mobiliteitsmanagement. Het bedrijf merkt namelijk dat de vraag naar flexibiliteit en duurzaamheid op het gebied van mobiliteit van werknemers toeneemt. WeGo krijgt zo de kans om autodelen bij zowel fleetkennis als Ballast Nedam onder de aandacht te brengen.

Fleetkennis opereert tussen klanten en leasemaatschappen en leveranciers. Het bedrijf merkt dat er de laatste tijd minder kilometers worden afgelegd omdat meer mensen thuiswerken. Douwe Olijhoek, commercieel directeur van fleetkennis: “Traditionele leaseauto’s worden niet altijd even effectief ingezet, wat zorgt voor auto’s die veel stilstaan en waar ook nog eens hoge maandelijkse kosten aan verbonden zijn. Voor Ballast Nedam zochten we daarom naar een andere oplossing. De organisatie schaft zelf een elektrische auto aan, en maakt deze met de technologie van WeGo deelbaar voor een aantal collega’s. Zo kan bijvoorbeeld een enkele auto deelbaar gemaakt worden voor een groep van tien mensen en wordt deze optimaal ingezet.”

Deelbaar

Door de techniek van WeGo kunnen de medewerkers van Ballast Nedam via een app een voertuig reserveren, openen en sluiten en hierin ook de actuele status van het voertuig opgeven. Een aanvullend voordeel is dat het systeem de bijkomende administratie automatiseert, zoals de rittenregistratie voor de Belastingdienst, wat een grote tijdsbesparing oplevert voor de organisatie. Fleetkennis beheert de voertuigen.

WeGo CEO Peter de Jong: “We zijn erg blij met deze samenwerking, zowel met Ballast Nedam als met fleetkennis. De pilot is voor ons een mooie kans om aan beide partijen te laten zien dat zakelijk autodelen veel voordelen biedt. Zo zijn er bijvoorbeeld geen fysieke sleuteloverdrachten nodig, kunnen medewerkers te allen tijde zelfstandig een voertuig reserveren via hun telefoon en hoeven zij niet meer handmatig de kilometers bij te houden.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

1 reactie op “Is de zakelijke deelauto een alternatief voor de traditionele leaseauto?”

Victor Bax|14.10.21|10:27

Werknemers minder op pad? Waarom staan de rijkswegen dan nog steeds tjokvol?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.