Zelfvarende boot in Amsterdamse grachten. (foto: Roboat, MIT & AMS Institute)

Proef met zelfvarende boot tegen verkeersdrukte in Amsterdam

Hoe vervoer je mensen en goederen door Amsterdam zonder dat dit extra druk legt op het wegverkeer en daarmee op de bruggen en kwetsbare kades? De gemeente test daarvoor binnenkort twee autonoom varende boten. Volgens de gemeente is het goed nieuws als deze zelfvarende en elektrische boten mensen en goederen kunnen vervoeren, aangezien vervoer over het water duurzaam, slim en snel is.

Het gaat nu nog om een proef, waarmee de gemeente wil zien of zo de wegen, bruggen en kwetsbare kades beschermd worden. De vaartuigen die hiervoor worden gebruikt, Roboats, zijn 4 bij 2 meter en kunnen zelf een route varen, uitwijken en afmeren. Aangezien Amsterdam voor ongeveer een kwart uit water bestaat, kunnen via dit water veel bestemmingen bereikt worden.

Oefening

Het zou bijvoorbeeld mogelijk zijn om met deze vaartuigen afval op te halen uit het centrum of om de kwaliteit en de toegang van het water te controleren. Eerder werkten de ingenieurs van Roboat al aan twee kleinere prototypes. Het is belangrijk om de twee boten eerst te testen, zodat de gemeente weet dat alles goed werkt. Op het water is weinig structuur en de boten kunnen allerlei obstakels tegenkomen. “Om de drukke wateren van Amsterdam te kunnen navigeren heeft Roboat een nauwgezette samensmelting nodig van goede navigatie, perceptie en controlesoftware”, aldus Ynse Deinema, projectleider Roboat bij het AMS Institute.

Om te kunnen varen zonder schipper gebruikt de boot onder andere veel camera’s om de omgeving te scannen. Dat gebeurt volgens de laatste privacyrichtlijnen. De boten die Amsterdam gaat testen op de grachten oefenden al lange tijd in het binnenwater van het Marineterrein. De boot leert bovendien bij. Als het een onbekend voorwerp scant, kan het menselijke team hier later zelf de juiste definitie aan geven. Zo wordt de techniek steeds slimmer en het is de verwachting dat die objecten op termijn beter gaat herkennen dan een menselijke bestuurder.

Commercialisering

Roboat heeft vijf jaar gewerkt aan de ontwikkeling en nu is het tijd voor een commercialisering van het product. Volgens de onderneming zijn de Amsterdamse grachten een perfecte plaats om te starten met pilots die het doel hebben om duurzaam en slim vervoer over water te realiseren. Volgend jaar zal Roboat zich voor een verdere ontwikkeling bezighouden met drie pijlers, namelijk passagiersvervoer, logistiek en onderzoek en monitoring.

Overigens is Roboat een onderzoeksproject van de Massachusetts Institute of Technology en het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute). De gemeente Amsterdam is één van de partners.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een gratis proefabonnement van een maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.