Verkeerslichten

Slimme verlichting langs N279 bespaart energie

Verlichting waarbij de hoeveelheid licht wordt afgestemd op de verkeersintensiteit en weersomstandigheden vormt geen gevaar voor de verkeersveiligheid en bespaart energie. Die conclusie trekt de provincie Noord-Brabant na een pilot van twee jaar langs de N279. De proef krijgt daarom een vervolg. De ruim zeshonderd armaturen langs het zeventien kilometer lange traject zijn voortaan in handen van Dura Vermeer en Hoeflake Infratechniek.

Twee jaar lang is deze vorm van ‘verlichting-as-a-service’ getest. Nu de resultaten zijn geanalyseerd, blijkt dat er tussen maart 2020 tot juli 2021 82.680 kilowattuur is bespaard op het energieverbruik. Dat is een besparing van 54,2 procent ten opzichte van de normale situatie waarbij de lichten niet worden gedimd.

CO2-reductie

De provincie koopt duurzaam opgewekte energie in, maar het zou gaat om een CO2-reductie van 46 ton wanneer de extra besparing door deze slimme verlichting zou worden omgerekend naar grijze stroom. Volgens Dura Vermeer is dat ongeveer gelijk aan de hoeveelheid CO2 die jaarlijks wordt opgenomen door 2.090 bomen. Aanvullende voordelen zijn de positieve effecten voor de leefomgeving van nachtdieren en de langere houdbaarheid van het materiaal.

De levensduur van de armaturen kan namelijk worden verlengd met tussen de vijf en tien jaar. Dit draagt eveneens bij aan de vermindering van de CO2-uitstoot en het betekent dat de armaturen minder vaak vervangen hoeven te worden en dat er minder grondstofverbruik plaatsvindt. Bouwbedrijf Dura Vermeer wijst erop dat het materiaal hergebruikt kan worden op wegen van een lagere orde of fietspaden.

Contract

In dit as-a-service-project worden Dura Vermeer en Hoeflake Infratechniek, die samen opereren onder de naam Lumi-Us, meer partner dan opdrachtnemer. Zij moeten zelf ook oog hebben voor publieke taken en belangen. Voor de provincie Noord-Brabant lijkt dit erg op eerdere ervaringen die ze hebben opgedaan met prestatiecontracten. As-a-service gaat daarbij volgens Dura Vermeer nog een stukje verder, zeker wanneer doelen op het gebied van innovatie en duurzaamheid hieraan gekoppeld worden en de investeringen worden gedaan vanuit het as-a-servicecontract.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een gratis proefabonnement van een maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.