Vlaamse mobiliteitsminister: mobiliteitsdata is het nieuwe goud

Vlaanderen wil data optimaal gaan inzetten om het verkeer veiliger, vlotter en duurzamer te maken. De Vlaamse regering heeft akkoord gegeven aan het mobiliteitsplan Mobilidata. De regering zet hiermee vol in op een duurzame digitale data-infrastructuur en op het stimuleren van het gebruik van deze data in innovatieve apps.

“Data en dataconnectiviteit op het vlak van mobiliteit zijn het nieuwe goud. Niet enkel kunnen we zo de verkeersveiligheid verhogen en een vlotte doorstroming verzekeren, maar zorgen we er via een open mobiliteit-ecosysteem voor dat diverse spelers en stakeholders de data kunnen gebruiken om slimme mobiliteitsoplossingen aan te reiken”, vinden ministers Lydia Peeters en Hilde Crevits. “Om dit te realiseren wordt er samengewerkt met een consortium onder leiding van BeMobile, een Belgische onderneming gespecialiseerd in het verspreiden van verkeersinformatie. Vlaanderen trekt hiervoor 18,2 miljoen euro uit.”

Intelligente verkeersregelinstallaties

Een van de pijlers van Mobilidata is de uitrol van slimme verkeersregelinstallaties. “Deze slimme verkeerslichten helpen ons om verkeersveiligheid en doorstroming beter met elkaar te verzoenen, zowel voor de actieve weggebruikers, het openbaar vervoer als voor het gemotoriseerd verkeer”, vertelt minister Peeters. “Het maximaal conflictvrij maken van kruispunten met verkeerslichten is een belangrijk speerpunt uit het verkeerveiligheidsplan.”

Daarnaast bieden zulke verkeerslichten de optie om aan fietsers sneller groen licht te geven bij slecht weer of door weggebruikers tijdig te waarschuwen voor aankomende files of aangepaste snelheden bij werkzaamheden. Andersom kunnen hulp- en nooddiensten ook op tijd groen krijgen. De minister ziet in deze technologie dus een duidelijke meerwaarde voor de Vlaamse verkeersveiligheid.

Ecosysteem

Een tweede ambitie is om een mobiliteitseco-systeem op te zetten. Dit moet het mogelijk maken om niet alleen de opdrachtgever toegang te geven tot al die verkeersdata, maar ook starters, scale-ups, bedrijven en andere stakeholders. Zij kunnen hiermee wellicht andere slimme mobiliteitsoplossingen bedenken.

“Naast het gebruik van innovatieve technologie om onze infrastructuur te beheren en te verbinden met onze weggebruikers, is het delen van open data belangrijk om startende bedrijven of scale-ups nieuwe toepassingen te laten ontwikkelen om het verkeer veiliger, slimmer en duurzamer te maken. Ik was recent nog in Kopenhagen waar data maximaal gebruikt wordt om het fietsbeleid te ondersteunen en te promoten, een troef die we ook in Vlaanderen meer moeten benutten”, aldus Peeters.

Bijsturen

Voor de bestuurlijke aanpak Mobiliteit Innovatief Aanpakken gebruikt Vlaanderen ook technologische innovaties om de verkeersveiligheid te verbeteren. Zo zullen drones en cameratechnologie worden ingezet om proactief verkeerssituaties te screenen zodat er, indien nodig, bijsturingen kunnen gebeuren. Zo wordt vermeden dat er op deze plaats veel ongevallen gebeuren én voorkomen dat dit punt ooit op de lijst met gevaarlijke punten terecht komt.

Hoe verander je daadwerkelijk het gedrag van reizigers? Hoe maak je MaaS inclusief en waar liggen de valkuilen? Experts over Mobility as a Service zullen hun visie delen tijdens het MaaS Congres op 7 december in Antwerpen. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.