Actieve mobiliteit op fietspad in Noord-Holland (bron: prov N-H)

Verbeteren verkeersveiligheid en fietscomfort door slimme technieken?

Fietsers die denken onnodig stil te staan voor een verkeerslicht, zijn eerder geneigd om door rood te rijden. Hoe pak je dit aan? En hoe voorkom je dat de laatste fietsers in een grote wachtende groep oversteken terwijl het licht alweer is versprongen? De provincie Noord-Holland heeft eerder dit jaar onderzocht of slimme technieken kunnen worden ingezet om fietsers sneller groen te geven. Projectleider Smart Mobility John Steendijk vertelde er alles over in het VerkeersNet Journaal.

De provincie testte in een proef verschillende technieken om erachter te komen hoe slimme technieken voor fietsers werken, wat de voor- en nadelen zijn en hoe de knelpunten zijn op te lossen. De eerste resultaten zijn nu bekend. Zo nam de gemiddelde wachttijd met vijf seconden af. Al gaat het volgens Steendijk niet zozeer om die winst op het gebied van tijd, als wel om de winst op het gebied van comfort.

Verkeersregelinstallatie klaarmaken

Deze slimme technieken om fietsers en groepen fietsers automatisch te kunnen tellen en herkennen, werken onder andere met apps die communiceren met het intelligente verkeerslicht. Worden die nu al veel gebruikt? Volgens de projectleider is dat een kip-eiprobleem. “Het heeft geen zin om zo’n app te gebruiken als de verkeersregelinstallatie er nog niet klaar voor is.”

Kan op basis van deze proef al iets gezegd worden over de voordelen voor provincies en andere wegbeheerders? En hoe zit het met de kosten en het beheer? De provincie is een beeld aan het vormen van de hele beheerscyclus. “De opgave is dat het niet duurder mag worden en liever nog dat het goedkoper wordt”, aldus Steendijk.

Bekijk het hele interview

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Verbeteren verkeersveiligheid en fietscomfort door slimme technieken? - VerkeersNet
Actieve mobiliteit op fietspad in Noord-Holland (bron: prov N-H)

Verbeteren verkeersveiligheid en fietscomfort door slimme technieken?

Fietsers die denken onnodig stil te staan voor een verkeerslicht, zijn eerder geneigd om door rood te rijden. Hoe pak je dit aan? En hoe voorkom je dat de laatste fietsers in een grote wachtende groep oversteken terwijl het licht alweer is versprongen? De provincie Noord-Holland heeft eerder dit jaar onderzocht of slimme technieken kunnen worden ingezet om fietsers sneller groen te geven. Projectleider Smart Mobility John Steendijk vertelde er alles over in het VerkeersNet Journaal.

De provincie testte in een proef verschillende technieken om erachter te komen hoe slimme technieken voor fietsers werken, wat de voor- en nadelen zijn en hoe de knelpunten zijn op te lossen. De eerste resultaten zijn nu bekend. Zo nam de gemiddelde wachttijd met vijf seconden af. Al gaat het volgens Steendijk niet zozeer om die winst op het gebied van tijd, als wel om de winst op het gebied van comfort.

Verkeersregelinstallatie klaarmaken

Deze slimme technieken om fietsers en groepen fietsers automatisch te kunnen tellen en herkennen, werken onder andere met apps die communiceren met het intelligente verkeerslicht. Worden die nu al veel gebruikt? Volgens de projectleider is dat een kip-eiprobleem. “Het heeft geen zin om zo’n app te gebruiken als de verkeersregelinstallatie er nog niet klaar voor is.”

Kan op basis van deze proef al iets gezegd worden over de voordelen voor provincies en andere wegbeheerders? En hoe zit het met de kosten en het beheer? De provincie is een beeld aan het vormen van de hele beheerscyclus. “De opgave is dat het niet duurder mag worden en liever nog dat het goedkoper wordt”, aldus Steendijk.

Bekijk het hele interview

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.