Snelheidsmeter, dashboard. Foto: iStock / artisteer

ANWB: laat consument zelf bepalen wie autodata krijgt

Snelheidsmeter, dashboard. Foto: iStock / artisteer (onbeperkt gebruik)

Auto’s verzamelen steeds meer data over bijvoorbeeld de staat van de auto en het rijgedrag van de bestuurders. De autobezitter is zich er echter lang niet altijd van bewust dat die informatie wordt doorgestuurd naar de autofabrikant en heeft daar evenmin altijd toestemming voor gegeven. Consumenten moeten daarom zelf kunnen bepalen of en met wie ze dergelijke data delen, vindt de ANWB.

75 procent van de automobilisten geeft bij de aanschaf van een nieuwe wagen geen toestemming om de data te delen, bleek al eerder uit Europees onderzoek. Sterker nog, de meerderheid denkt helemaal geen zeggenschap te hebben over de data die de auto verzendt. Er moet dus een wetgeving komen waarmee de toegankelijkheid van die autodata wordt geregeld, vindt AFCAR NL. Dit is een samenwerkingsverband van de ANWB, BOVAG, FOCWA, RAI Aftermarket, RAI Equipment, VACO, Verbond van Verzekeraars en VNA.

Geen keuzevrijheid

Het delen van dergelijke gegevens heeft ook voordelen. Automobilisten kunnen worden gewaarschuwd wanneer onderdelen aan vervanging toe zijn of wanneer pech op de loer ligt. Daarnaast kan op basis van het rijgedrag advies worden gegeven om zuiniger of veiliger te rijden. Maar nadelen zijn er ook. Automobilisten kunnen worden verplicht om het onderhoud uit te voeren bij dure onderhoudsadressen. “Als consumenten zelf kunnen bepalen met wie ze data delen, geeft hen dit de vrije keuze van een garage en zorgt ervoor dat reparatie en onderhoud betaalbaar blijven”, aldus de ANWB.

De organisatie vindt het verder zorgelijk dat garages moeten gaan betalen voor het gebruik van de data die de fabrikant heeft verzameld. De verwachting is dat garages deze kosten zal gaan doorberekenen aan de consument. ANWB berekent dat dit vanaf 2030 in Europa zal zorgen voor jaarlijks circa 65 miljard euro aan extra kosten voor de consument en de markt.

Wetgeving

Daarom stuurde AFCAR NL een brief naar de ministers van Economische Zaken en Klimaat en Infrastructuur en Waterstaat met daarin het pleidooi om een wetgeving te creëren. Deze maand buigt de Europese Commissie zich ook over een wetsontwerp waarin de uitgangspunten en algemene regels geformuleerd worden over het delen van data tussen private partijen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.