ADAPT Wegen-tool (bron: BAM)

Door AI in één oogopslag inzicht in staat van weg

ADAPT Wegen-tool (bron: BAM)

Waar is onderhoud aan de weg nodig vanwege scheuren? Hoe staan de verkeersborden en de geleiderail erbij? En hoe is de staat van de markeringen? Het is belangrijk dat een wegbeheerder dit in de gaten houdt zodat automobilisten veilig op pad kunnen. BAM Infra Nederland heeft een digitale methode ontwikkeld om op snel en nauwkeurig inzicht te krijgen in de staat van de weg en het wegmeubilair: ADAPT Wegen. “Veel nauwkeurig dan door menselijke waarneming”, vertelt Bert Ooms van BAM.

Voor deze tool is een auto uitgerust met een LIDAR-scanner en camera. Tijdens één rit verzamelt die wagen alle data over de assets op en rondom de weg. Al die informatie wordt met behulp van ArtificiaI Intelligence ( kunstmatige intelligentie) geanalyseerd. Het algoritme dat BAM gebruikt is in staat om een overzicht te maken van alle assets op of langs een weg.

Koppelen aan onderhoudsplannen

De wegbeheerder krijgt zo een totaaloverzicht van de staat van het netwerk en al het meubilair eromheen. Dit kan zelfs aan meerjarige onderhoudsplannen gekoppeld worden. Het algoritme is namelijk jaren getraind en kan bijvoorbeeld onder meer de verschillende soorten schade aan het asfalt kwalificeren. Zo krijgt een wegbeheerder niet alleen inzicht of en waar onderhoud nodig is, maar ook hoe urgent het is. “Tot in de kleinste details”, legt business consultant Tycho van der Scheer van BAM Infra uit.

De winst zit in de efficiëntie en in de nauwkeurigheid van deze datagedreven methode, benadrukt het infrabedrijf. Het levert een tijdsbesparing op, omdat maintenance engineers en inspecteurs niet langer kilometers wegen hoeven te schouwen waar wellicht helemaal geen schade is. Verder rijdt deze wagen gewoon mee met het normale verkeer en kan de weg dus open blijven voor automobilisten. Tenslotte is het verkeersveiliger voor medewerkers.

Toekomst

BAM wil deze werkwijze nog verder uitbouwen. Zo is het een mogelijkheid om KNMI-data toe te voegen om op die manier te voorspellen wat er met de weg zal gebeuren. “We kunnen nu al erg veel, maar met al deze data kunnen we in de toekomst nog veel meer”, aldus Van der Scheer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.