Ambulance

Apeldoorn investeert in iVRI’s en verzinkbare palen

Ambulance

In de gemeente Apeldoorn komen er nog eens 30 slimme verkeerslichten bij. Die maken het niet alleen mogelijk om het licht op groen te zetten voor aankomende nood- en hulpdienstvoertuigen, maar ook om de verzinkbare palen tijdig in de grond te laten verdwijnen. Dit draagt volgens de gemeente bij aan de verkeersveiligheid in de stad. “Deze nieuwe technologie kan levensreddend zijn”, aldus wethouder Wim Willems van Mobiliteit.

Willems: “Elke seconde telt in een noodsituatie. Door bij een naderend hulpdienstvoertuig dat met zwaailicht en sirene onderweg is alle mogelijke belemmeringen zoals verkeerslichten en palen tijdig en volledig automatisch doorgang te laten bieden, kunnen we kostbare tijd winnen. Deze nieuwe techniek maakt het mogelijk om voor nood- en hulpdiensten de verkeerslichten tijdig op groen te hebben en voor al het overige verkeer op rood. Verzinkbare palen gaan tijdig naar beneden. Andere weggebruikers worden onderweg tijdig gewaarschuwd voor een naderend nood- en hulpdienstvoertuig. Dit maakt het met spoed oversteken van de kruisingen veiliger en zorgt voor kortere aanrijtijden.”

Maatschappelijke doelen

De gemeente kan investeren in deze iVRI’s omdat het ministerie een subsidie van 500.000 euro heeft toegekend. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet het bedrag gebruikt worden om een bijdrage te leveren aan beleid of maatschappelijke belangrijke doelen en doelgroepen. Door de realisatie van de dertig iVRI’s zullen eind 2024 alle verkeerslichten in Apeldoorn zijn omgebouwd of vervangen. Dit maakt het mogelijk dat de verkeerslichten met elkaar communiceren en draagt bij aan de verkeersveiligheid.

Het ministerie liet twee jaar geleden weten gemeenten met financiële ondersteuning te willen helpen om deze slimme verkeerslichten te realiseren en Apeldoorn diende een subsidieaanvraag in. Met de half miljoen euro is het mogelijk om de initiële aanschaf- en ombouwkosten te voldoen en te betalen voor het beheer en onderhoud in de eerste vier jaar. De subsidie is verder bijvoorbeeld in te zetten voor het faciliteren van fietsverkeer in de binnenstad of het realiseren van zero emissie-vervoer.

Digitale veiligheid

De gemeente is snel aan het digitaliseren, ziet de gemeente. Daarvan is dit een concreet voorbeeld, maar er zijn nog beduidend meer innovaties te bedenken die onder andere de verkeersveiligheid verbeteren. Tegelijkertijd zorgt dit voor vraagstukken rondom digitale veiligheid. De gemeente is dan ook betrokken bij het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering: hier bundelen kennisinstellingen, bedrijven en overheid hun krachten om juist ook deze vragen op te pakken.

Bovendien wil de gemeente graag alle opgedane kennis en ervaring die nu wordt opgedaan met de intelligente verkeerslichten en de prioriteit voor nood- en hulpdiensten zoveel mogelijk delen en beschikbaar stellen voor andere steden. Dit helpt om beschikbare technieken zo snel mogelijk op te kunnen schalen. Daarvoor werkt de gemeente samen met overheden, private partijen en een aantal ministeries binnen de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.