Verkeerslichten in Rotterdamse haven sneller op groen voor trucks

In de Rotterdamse Waalhaven is een proef gestart waarbij vrachtwagens van drie transportbedrijven voorrang krijgen bij slimme verkeerslichten. Doel is om uit te vinden of het minder optrekken en remmen van de trucks kan leiden tot minder brandstofverbruik en luchtvervuiling en een verbetering van de doorstroming.

Door middel van apps en boordcomputers kunnen de chauffeurs communiceren met de verkeerslichten. Op afstand wordt vanuit de truck een prioriteitsverzoek ingediend, waarna de vrachtwagens kunnen doorrijden.

Slimme verkeerslichten

Op steeds meer plaatsen in de stad worden slimme verkeersregelinstallaties geïnstalleerd. Niet alleen vrachtverkeer, maar bijvoorbeeld ook fietsers en openbaar vervoer kunnen er gebruik van maken. Nood- en hulpdiensten krijgen bij gebruik van sirene en zwaailicht overigens altijd groen licht.

Als de testresultaten positief zijn, wordt samen met de gemeente Rotterdam een plan gemaakt om ook op andere plekken voorrang voor vrachtverkeer in te voeren. Dat geldt voor zowel het havengebied als de rest van stad. De proef is een initiatief van de gemeente en het Rotterdams Havenbedrijf.

Rotterdam voert in 2025, net als tientallen andere steden in Nederland, de Zero Emissie Zone voor Stadslogistiek (ZES-zone) in. Vervuilende bestelbussen en vrachtwagens zijn dan niet meer welkom in de stadscentra van veel grote steden. Verspreid over Nederland zijn inmiddels op ruim duizend plekken deze slimme verkeerslichten geplaatst.

Bron: ANP

Lees ook:

Intelligente verkeerslichten verbeteren doorstroming autoverkeer

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.