Files lossen op in de Golfbreker

Op veel autosnelwegen treden in de spitsen dagelijks filegolven op. Om dit tegen te gaan is de “Golfbreker” bedacht: een locale verbreding van een traject, waarin de filegolf opgevangen wordt. Uit een proef op de A1 blijkt dat het inderdaad helpt files op te lossen.

Op autosnelwegen in Nederland treden in de spits bijna dagelijks filegolven op: er ontstaat een korte file van stilstaand of bijna stilstaand verkeer en deze file verplaatst zich tegen de verkeersstroom in. Als mogelijke tegenmaatregel de ‘Golfbreker’ bedacht, een lokale verbreding bestaande uit een extra rijstrook op een traject, waarvan bekend is dat er filegolven langstrekken. Rijkswaterstaat heeft er op de A1 tussen knooppunt Azelo en Deventer een proef mee gedaan. De proeflocatie is een ongeveer drie kilometer lang wegvak op de noordbaan A1 tussen de aansluitingen Markelo en Lochem, waarop door verbreding drie in plaats van twee rijstroken beschikbaar zijn: de “Golfbreker A1”.

Uit onderzoek is nu gebleken dat de Golfbreker filegolven inderdaad tot stilstand brengt. Zonder Golfbreker lost 29% van de files spontaan op, na aanleg van de extra rijstrook lost 80% van de files op. Dat vertaalt zich overigens niet in opzienbarend kortere reistijden over het hele onderzoekstraject. Die lopen slechts enkele procenten terug. Ook lossen files niet sneller op. Als er een file ontstaat, dan duurt die nog steeds ongeveer 45 minuten.

Wel vergroot de Golfbreker de robuustheid van het wegennet doordat 80% van de filegolven in de Golfbreker A1 blijft hangen. Het verkeer op aansluitende wegen loopt daardoor minder kans hinder te ondervinden van een file die op het traject is ontstaan. Verder denkt Rijkswaterstaat dat de Golfbreker A1 een positieve invloed heeft op de verkeersveiligheid op de A1.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.