Rotonde Doseer Installatie lost files bij rotondes op

Door turborotondes te voorzien van een Rotonde Doseer Installatie (RDI) verbetert de doorstroming en wordt de capaciteit vergroot. Turborotondes maken kruisingen verkeersveiliger, omdat er weinig conflictpunten zijn en de snelheid van het verkeer laag is. Met een RDI kunnen ook meer kruispunten met verkeerslichten vervangen worden door rotondes.

Dit stelt Bob Granneman (student TUDelft) in een afstudeeronderzoek naar de Ro-tonde Doseer Installatie (RDI), dat hij uitvoerde bij Witteveen+Bos.
Turborotondes zijn rotondes met meerdere rijstroken en worden in Nederland steeds vaker toegepast als verkeersveilig alternatief voor kruispunten met verkeerslichten. Grotere rotondes zijn echter lastig inpasbaar. Bij voorkeur wordt een zo compact mogelijke turborotonde toegepast. Een RDI helpt daarbij.
Een RDI is een tweekleurig verkeerslicht dat geplaatst wordt op de hoofdstroom richting de rotonde. De RDI is een doseerinstallatie die de hoofdstroom naar een rotonde clustert, zodat het verkeer vanaf de zijstroom makkelijker de rotonde op kan rijden. De doseerinstallatie wordt alleen ingeschakeld als de wachttijd op één van de zijwegen te groot wordt. Tegen de verwachting in, blijkt dat door het toepassen van een RDI ook de hoofdstroom een lagere verliestijd kan hebben. Dit betekent dat alle richtingen profiteren van een betere doorstroming. Uit verkeerssimulaties blijkt dat met het toepassen van een RDI de totale capaciteit van een turborotonde tot 10 % groter is. De verliestijd voor het autoverkeer kan tot 50 % afnemen. Op de zijstroom kan zelfs 25 % meer verkeer passeren.

 

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Rotonde Doseer Installatie lost files bij rotondes op - VerkeersNet

Rotonde Doseer Installatie lost files bij rotondes op

Door turborotondes te voorzien van een Rotonde Doseer Installatie (RDI) verbetert de doorstroming en wordt de capaciteit vergroot. Turborotondes maken kruisingen verkeersveiliger, omdat er weinig conflictpunten zijn en de snelheid van het verkeer laag is. Met een RDI kunnen ook meer kruispunten met verkeerslichten vervangen worden door rotondes.

Dit stelt Bob Granneman (student TUDelft) in een afstudeeronderzoek naar de Ro-tonde Doseer Installatie (RDI), dat hij uitvoerde bij Witteveen+Bos.
Turborotondes zijn rotondes met meerdere rijstroken en worden in Nederland steeds vaker toegepast als verkeersveilig alternatief voor kruispunten met verkeerslichten. Grotere rotondes zijn echter lastig inpasbaar. Bij voorkeur wordt een zo compact mogelijke turborotonde toegepast. Een RDI helpt daarbij.
Een RDI is een tweekleurig verkeerslicht dat geplaatst wordt op de hoofdstroom richting de rotonde. De RDI is een doseerinstallatie die de hoofdstroom naar een rotonde clustert, zodat het verkeer vanaf de zijstroom makkelijker de rotonde op kan rijden. De doseerinstallatie wordt alleen ingeschakeld als de wachttijd op één van de zijwegen te groot wordt. Tegen de verwachting in, blijkt dat door het toepassen van een RDI ook de hoofdstroom een lagere verliestijd kan hebben. Dit betekent dat alle richtingen profiteren van een betere doorstroming. Uit verkeerssimulaties blijkt dat met het toepassen van een RDI de totale capaciteit van een turborotonde tot 10 % groter is. De verliestijd voor het autoverkeer kan tot 50 % afnemen. Op de zijstroom kan zelfs 25 % meer verkeer passeren.

 

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.