Statiegeldwielen succesvol ingezet

Het project waarbij lekke vrachtwagenbanden worden vervangen door een ‘statiegeldwiel’ om zo filevorming te voorkomen is een succes. Zo duurde de afhandeling van een lekke band van een vrachtwagen voorheen 1,5 uur. Nu maximaal 45 minuten.

Sinds de start in maart 2011 is dit project een succes, aldus de Verkeeronderneming reden om de proef ondertussen te verlengen en uit te breiden. Bij een lekke band verwisselt een bergingsbedrijf uit de directe omgeving de band voor een ‘statiegeldwiel’ en begeleidt de vrachtauto naar een veilige plaats.
Vanaf de start blijkt op de A15/N15 iedere werkdag een vrachtauto gestrand te zijn door een lekke band. In de eerste paar maanden werd al 26 maal een ‘statiegeldwiel’ ingezet. Het bergingsbedrijf is binnen 30 minuten bij een gestrande vrachtauto aanwezig. Het demonteren van het wiel met de kapotte band en het monteren van het ‘statiegeldwiel’ vond altijd binnen 15 minuten plaats. Maximaal 45 dus minuten afhandeltijd ten opzichte van een gemiddelde tijd van 1,5 uur in het verleden. Het project wordt tot en met december verlengd en het gebied wordt uitgebreid van de A15/N15 naar alle autosnelwegen rondom Rotterdam. Inmiddels heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu ook belangstelling voor een landelijke uitrol van dit project gezien de relatief grote winsten voor de doorstroming en de verkeersveiligheid en de geringe kosten.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.