Top 15 in 3D

Voertuigverliesuren 2010 (rood: rijbanen richting rechts vanaf Amsterdam – blauw: rijbanen richting links richting Amsterdam).

Een top 15 van de locaties waar files ontstaan als gevolg van filegolven, incidenten en infrastructurele knelpunten. Drie top 15’s dus. Dat is het resultaat van een studie die TNO deze zomer verrichtte in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

De drie overzichten, aangevuld met een verkeerskundige analyse, helpen het ministerie bij de keuze van maatregelen die de mobiliteit verbeteren en files verminderen. Hoogstgenoteerd in de top 15 van filegolflocaties staat de A28 van Utrecht naar Amersfoort. In de top 15 van incidentlocaties wordt vooral flink gescoord door de stedelijke ringwegen rond Amsterdam en Rotterdam. Het verkeersbeeld is daar vaak onrustig door het grote aantal op- en afritten, weefbewegingen en, vooral in Amsterdam, wegwerkzaamheden. De top 15 van infrastructurele filelocaties, waar de verkeersvraag structureel groter is dan de beschikbare wegcapaciteit, wordt aangevoerd door de A4 van Roelofarendsveen naar Zoeterwoude. Op vrijwel alle drukke trajecten vinden zowel filegolven, incidentele files als infrastructurele files plaats. Op de A4, de A28 en een aantal andere trajecten worden spoedwetprojecten uitgevoerd waardoor deze trajecten snel hun toppositie verliezen.

Om te beoordelen welke maatregelen het beste kunnen worden ingezet deed TNO voor tien filelocaties een verkeerskundige analyse. Daarbij bleek dat de keuze voor benuttingsmaatregelen zeer locatiespecifiek is. De studie toonde bijvoorbeeld aan dat op de locaties met veel infrastructurele files gedurende het grootste deel van de dag (60 tot 70% van de tijd tussen 06:00 en 20:00 uur) geen restcapaciteit beschikbaar is, wat spitsmijden lastig maakt. Op deze locaties kan vrijwel uitsluitend worden ingezet op mobiliteitsmanagement in de vorm van thuiswerken, alternatieve routes of andere modaliteiten. Veel maatregelen kunnen op korte termijn worden ingezet. Denk aan toeritdosering, een invoegassistent, Het Nieuwe Werken, P + R Plus en een vertrektijdalarm.

Er werd gebruik gemaakt van lusdata uit de periode van mei 2010 tot april 2011. De data werden verwerkt en automatisch geanalyseerd met de in eigen huis ontwikkelde tools RAMON en ATOL.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.