VID gaat concurrentie aan met Tomtom

Met VIDEXTRA is verkeersinformatie van de VID nu ook via navigatiesystemen beschikbaar. Via een zogenaamd TMC-signaal worden navigatiesystemen 24 uur per dag gratis voorzien van actuele verkeersinformatie die voor de automobilist van belang is.
Met VIDEXTRA wordt het gebruik van RDS/TMC nieuw leven ingeblazen. RDS/TMC wordt al vele jaren meegezonden met het radiosignaal, maar het gebruik van het verkeersinformatiekanaal is nooit echt doorgebroken. Voor het ontvangen van de informatie is het noodzakelijk dat de ontvanger de informatie, die versleuteld wordt uitgezonden, decodeert. Hiervoor zijn nu met een aantal belangrijke leveranciers van navigatiesystemen zoals Garmin en Mio overeenkomsten gesloten.
Die brengen autoradio’s en navigatiesystemen op de markt die zijn voorbereid op de verwerking van TMC-informatie. Ze kunnen deze meldingen tijdens het autorijden aan de bestuurder doorgeven. Dat kan door middel van een tekst op een display, een icoon op de kaart, gesproken of een combinatie daarvan.
De VID heeft twee diensten ontwikkeld voor gebruik van RDS/TMC. VIDBASIS is een TMC-dienst die wordt uitgezonden via de zenders Radio 1 en Radio 538. Deze dienst bevat alleen de file informatie van de A-wegen. Deze informatie kan door ieder navigatiesysteem waarmee TMC ontvangst mogelijk is, worden ontvangen.
VIDEXTRA is een TMC-dienst die wordt uitgezonden via Radio 2 en 3FM. VIDEXTRA bevat naast de verkeersinformatie van de A-wegen ook file-informatie van de N-wegen, wegwerkzaamheden en flitsinformatie. De verkeersinformatie die naar navigatiesystemen wordt gestuurd is gebaseerd op onder meer uit via de NDW verkregen gegevens uit de (traditionele) meetsystemen van wegbeheerders, veelal detectielussen, maar ook informatie uit de Bluetooth-detectiesystemenvan de VID en uit Floating Car Data wordt gebruikt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.