Goede verkeersregeling beter voor luchtkwaliteit

Met een goede afstelling van verkeerslichtenregelingen is de luchtkwaliteit aanzienlijk te verbeteren. Dat blijkt uit een proef van TNO en Peek in Helmond.

Dat de luchtkwaliteit afhankelijk is van de verkeersafwikkeling is al bekend uit modelonderzoek. In opdracht van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) heeft TNO nu samen met Peek uitgezocht of ook via praktijkmetingen kon worden vastgesteld dat dit het geval is. De invloed van verkeersmanagement op de luchtkwaliteit is onderzocht door de luchtkwaliteit bij één geselecteerde kruising in Helmond te meten. Tijdens een periode van twee maanden is op deze kruising dagelijks geschakeld tussen een lokaal- en een netwerk geoptimaliseerd verkeerslichtregelregime. Ter hoogte van de kruising werden black carbon, NO en NO2 concentraties gemeten. De verschillen waren aanzienlijk. Analyse van de meetresultaten laat volgens Arjan Eijk van TNO duidelijk de invloed van verkeersregelregimes op de lokale luchtkwaliteit zien. Het verschil tussen beide regelregimes in de verkeersbijdrage aan de lokale luchtvervuiling loopt op tot 20%. ‘Dit toont aan dat dynamisch verkeersmanagement de verkeersemissies significant kan beïnvloeden en daarmee ook de lokale luchtkwaliteit in de stedelijke omgeving’, aldus van Eijk.

Ook in Helmond beproefde TNO het effect van Groen DVM (minder stops voor het gemotoriseerde verkeer door het aanpassen van de groentijden voor de verschillende richtingen). De gemiddelde wachtrij voor de totale kruising kon hiermee met 38-52% in de spitsperiodes worden teruggebracht. Dit leidt tot minder stops voor het gemotoriseerde verkeer en dus tot een aanzienlijke vermindering van de uitstoot. Ook de gemiddelde snelheid gaat omhoog wat gunstig is voor emissiereductie. Emissie simulaties voor de kruising geven een 8,2% daling van de NOx, wat direct bijdraagt aan de verbetering van de luchtkwaliteit, aldus TNO.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Goede verkeersregeling beter voor luchtkwaliteit - VerkeersNet

Goede verkeersregeling beter voor luchtkwaliteit

Met een goede afstelling van verkeerslichtenregelingen is de luchtkwaliteit aanzienlijk te verbeteren. Dat blijkt uit een proef van TNO en Peek in Helmond.

Dat de luchtkwaliteit afhankelijk is van de verkeersafwikkeling is al bekend uit modelonderzoek. In opdracht van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) heeft TNO nu samen met Peek uitgezocht of ook via praktijkmetingen kon worden vastgesteld dat dit het geval is. De invloed van verkeersmanagement op de luchtkwaliteit is onderzocht door de luchtkwaliteit bij één geselecteerde kruising in Helmond te meten. Tijdens een periode van twee maanden is op deze kruising dagelijks geschakeld tussen een lokaal- en een netwerk geoptimaliseerd verkeerslichtregelregime. Ter hoogte van de kruising werden black carbon, NO en NO2 concentraties gemeten. De verschillen waren aanzienlijk. Analyse van de meetresultaten laat volgens Arjan Eijk van TNO duidelijk de invloed van verkeersregelregimes op de lokale luchtkwaliteit zien. Het verschil tussen beide regelregimes in de verkeersbijdrage aan de lokale luchtvervuiling loopt op tot 20%. ‘Dit toont aan dat dynamisch verkeersmanagement de verkeersemissies significant kan beïnvloeden en daarmee ook de lokale luchtkwaliteit in de stedelijke omgeving’, aldus van Eijk.

Ook in Helmond beproefde TNO het effect van Groen DVM (minder stops voor het gemotoriseerde verkeer door het aanpassen van de groentijden voor de verschillende richtingen). De gemiddelde wachtrij voor de totale kruising kon hiermee met 38-52% in de spitsperiodes worden teruggebracht. Dit leidt tot minder stops voor het gemotoriseerde verkeer en dus tot een aanzienlijke vermindering van de uitstoot. Ook de gemiddelde snelheid gaat omhoog wat gunstig is voor emissiereductie. Emissie simulaties voor de kruising geven een 8,2% daling van de NOx, wat direct bijdraagt aan de verbetering van de luchtkwaliteit, aldus TNO.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.