Wegbeheerders gaan meer samenwerken bij aanschaf en onderhoud verkeerslichten

Voor het eerst in Nederland gaat een groep wegbeheerders (gemeenten, provincie en Rijkswaterstaat) samenwerken bij het functioneel en technisch beheer van verkeerslichten. Het gaat om de gemeenten Maastricht, Venlo, Heerlen, Sittard-Geleen, Roermond, de provincie Limburg en Rijkswaterstaat. Ze gaan de inkoop van vri’s bundelen ee plannen voor functioneel onderhoud uitwerken. Ook zal samengewerkt worden bij de inzet van verkeerslichten ten behoeve van verkeersmanagement.

Directe aanleiding vormt het feit dat het Groene Golf team van Rijkswaterstaat heeft aangetoond dat er veel te winnen valt door een goede inzet van verkeersregelingen, zowel met het oog op reductie van reistijden als betere benutting. En de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit vaart er wel bij. Maar ook de bezuinigingsopgave vraagt de wegbeheerders tot een creatieve houding. Functioneel beheer wint daarom snel aan belangstelling. Hieronder wordt verstaan het continue proces van toetsen en het zo nodig bijstellen van het verkeerskundig functioneren van een verkeerssysteem. Het gaat er allereerst om dat het verkeerssysteem vanaf het moment van oplevering zo is afgesteld dat het maximaal bijdraagt aan de gestelde doelen (doorstroming, luchtkwaliteit, geluid, verkeersveiligheid en/of leefbaarheid). Vervolgens wordt in de beheerfase periodiek getoetst of de afstelling nog optimaal is, afgezet tegen de functionele doelen die er aan gesteld zijn. Zo nodig moet de verkeerskundige werking worden aangepast aan gewijzigde omstandigheden, aldus Arie Scheuders van Grontmij, die het project begeleidt. In de gemeente Nijmegen is inmiddels een vast budget uitgetrokken voor dit functioneel beheer. Met een investering van € 200.000,– per jaar zijn de maatschappelijke baten circa € 5,7 miljoen per jaar (minder voertuigverliesuren).

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.