Real life experiment op A270 met persoonlijke beïnvloeding automobilisten via on board unit

Hoe reageren automobilisten op persoonlijke adviezen, bijvoorbeeld over de beste snelheid bij kruispunten? Dat wordt deze zomer getest op de A270, waar 150 proef-automobilisten een persoonlijke adviseur in de vorm van een smartphone of on board unit meekrijgen.

De pilot wordt uitgevoerd in het kader van het project Contrast en is onderdeel van een serie experimenten om te zien wat het effect is van het positief beïnvloeden van rijgedrag van een deel van de weggebruikers. Het speelt zich af op het traject Deurne – Eindhoven waar de proefpersonen continu voorzien worden van een persoonlijk snelheidsadvies gekoppeld aan een specifieke verkeerssituatie. De deelnemers die hier aan deelnemen worden via smartphone of zogenoemde OBU (on board unit) – geadviseerd over optredende verkeerssituaties en een daarbij behorende optimale snelheid ter verbetering van de doorstroming en reductie van brandstofgebruik. Zo wordt bijvoorbeeld advies gegeven over de optimale snelheid bij kruisingen afhankelijk van de stand van verkeerslichten op de N270, maar ook op de A270 wanneer daar filevorming ontstaat.

Het project Contrast wordt uitgevoerd door een consortium bestaande uit TomTom, PEEK en TNO. Het ministerie van Infrastructuur & Milieu, de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven steunen de proeven. Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant coördineert het subsidieprogramma.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.