
China en Nederland gaan alternatief voor rekeningrijden onderzoeken
De Universiteit Utrecht en de universiteit van Beijing gaan samen onderzoeken of een systeem van ‘verhandelbare mobiliteitsrechten’ een alternatief kan vormen voor rekeningrijden. Het is één van de projecten die in het kader van een NWO-onderzoeksprogramma op het gebied van verkeer en vervoer zal worden uitgevoerd.
Het system van ‘Tradable driving rights’ houdt in dat een gelimiteerd aantal autokilometers beschikbaar is in een regio. In zo’n regio mogen niet meer kilometers worden verreden. De rechten op de kilometers zijn verhandelbaar, waardoor de prijs voor de automobilist varieert al naar gelang de vraag. Het systeem werd al in 1997 genoemd door Eric Verhoef van de VU Amsterdam, maar is nooit ergens in de praktijk gebracht.
In totaal zijn binnen het China-Nederland programma van NWO waar het hier om gaat zeven projecten gehonoreerd op het gebied van Operations Research in Urban Transport. Van Nederlandse kant doen de universiteiten van Utrecht, Eindhoven, Amsterdam en Delft mee. Andere onderwerpen zijn onder meer traffic control in netwerken en netwerk management bij calamiteiten.