Congestieheffing in Gothenburg: 20 procent minder spitsverkeer

congestieheffingDe congestieheffing die op 1 januari 2013 werd ingevoerd in het Zweedse Gothenburg heeft het verkeersaanbod in de spits met een kleine 20 procent teruggedrongen. Verder verbeterde de reistijden per auto, evenals de punctualiteit van het ov.

De congestieheffing werd ingevoerd in navolging van Stockholm, waar al sinds 2007 betaald moet worden om de binnenstad in de rijden. In Gothenburg betaalt een automobilist zo’n 0,80 euro tot 2 euro per keer, afhankelijk van het tijdstip. ’s Avonds en in het weekend hoeft er niet betaald te worden.
De congestieheffing leidde in januari tot een afname van het spitsverkeer met 20 procent, in februari met 17 procent. De reistijd van de buitenwijk Kungälv naar het centrum nam af van 22 tot 13 minuten en komende vanuit het westen liep de reistijd van 18 tot 15 minuten terug. De punctualiteit van ov verbeterde dankzij de congestieheffing, maar ook omdat er meer busbanen zijn opengesteld. Al met al nam het aantal passagiers in de expresbussen met 18 procent toe, de forensentrein noteerde 13 procent meer passagiers.
De heffing bracht in januari 7 miljoen euro in de kas. Er zijn wel kritische geluiden te lezen in de Zweedse pers. Er zou sprake zijn van een toename van sluipverkeer, de P+R-voorzieningen blijken onvoldoende capaciteit te hebben en verder zijn er inmiddels voldoende handtekeningen verzameld om de congestieheffing tot onderwerp van een referendum te maken.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Congestieheffing in Gothenburg: 20 procent minder spitsverkeer - VerkeersNet

Congestieheffing in Gothenburg: 20 procent minder spitsverkeer

congestieheffingDe congestieheffing die op 1 januari 2013 werd ingevoerd in het Zweedse Gothenburg heeft het verkeersaanbod in de spits met een kleine 20 procent teruggedrongen. Verder verbeterde de reistijden per auto, evenals de punctualiteit van het ov.

De congestieheffing werd ingevoerd in navolging van Stockholm, waar al sinds 2007 betaald moet worden om de binnenstad in de rijden. In Gothenburg betaalt een automobilist zo’n 0,80 euro tot 2 euro per keer, afhankelijk van het tijdstip. ’s Avonds en in het weekend hoeft er niet betaald te worden.
De congestieheffing leidde in januari tot een afname van het spitsverkeer met 20 procent, in februari met 17 procent. De reistijd van de buitenwijk Kungälv naar het centrum nam af van 22 tot 13 minuten en komende vanuit het westen liep de reistijd van 18 tot 15 minuten terug. De punctualiteit van ov verbeterde dankzij de congestieheffing, maar ook omdat er meer busbanen zijn opengesteld. Al met al nam het aantal passagiers in de expresbussen met 18 procent toe, de forensentrein noteerde 13 procent meer passagiers.
De heffing bracht in januari 7 miljoen euro in de kas. Er zijn wel kritische geluiden te lezen in de Zweedse pers. Er zou sprake zijn van een toename van sluipverkeer, de P+R-voorzieningen blijken onvoldoende capaciteit te hebben en verder zijn er inmiddels voldoende handtekeningen verzameld om de congestieheffing tot onderwerp van een referendum te maken.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.