Nieuwe campagne waarschuwt voor cannabis in het verkeer

Coffeeshops in heel Nederland starten 15 november een campagne die klanten waarschuwt voor de consequenties van cannabisgebruik in het verkeer. De boodschap van de campagne: ‘Cannabis in het verkeer? Speel op zeker!’

De campagne raadt cannabisgebruikers aan geen risico te nemen in het verkeer. De strekking van de poster luidt: Wil je op zeker spelen, regel dan een chauffeur die niet heeft gedronken en geblowd, gebruik de fiets, de taxi, of het openbaar vervoer. Alle 573 coffeeshops in Nederland krijgen de poster toegestuurd. Daarnaast gaat aankomende dinsdag de informatieve site www.cannabisinhetverkeer.nl online.

Speekseltest

Mede-aanleiding van de campagne is een nieuwe speekseltest die de politie sinds 1 juli dit jaar gebruikt om drugsovertreders aan te pakken. Lang niet iedereen zou weten dat cannabis tot veertien uur lang in het lichaam aanwezig blijft.

Die speekseltest is de laatste weken veelvuldig in het nieuws, omdat medicijngebruikers in het verkeer ‘onterecht’ positief testen. Verschillende organisaties en politici hebben zich ingezet voor deze groep, en met succes. Vorige maand liet minister Blok weten dat mensen met ADHD die dexamfetamine gebruiken volgens voorschrift de drugstest niet hoeven te vrezen.

Wanneer een bestuurder positief test, zal de politie een vervolgonderzoek instellen. Een onderzoeksbureau neemt bloed af en analyseert het op verschillende stoffen. Het onderzoek wordt dan gebruikt als bewijsmiddel.

De groene BOB

De nieuwe cannabiscampagne is een vervolg op ‘de groene BOB’, die in 2009 door coffeeshops werd gelanceerd. Veilig Verkeer Nederland (VVN) zag dit indertijd als een schending op het auteursrecht van hun eigen BOB-campagne en dreigde juridische stappen te zetten. VVN staat nu achter de campagne, laat een woordvoerder weten. “Wij steunen in principe alles wat bijdraagt aan verkeersveiligheid. Met de nieuwe speekseltest kan er echt onderzoek gedaan worden naar drugs in het verkeer, en het is best mogelijk dat wij ons daar in de toekomst ook voor inzetten.”


Mail de redactie

MEER OVER DIT ONDERWERP