Alcoholslot veel beter middel dan boete om recidive terug te dringen

Automobilisten die te veel gedronken hebben een alcoholslot geven, werkt beter dan ze een traditionele straf als een boete geven. Dat blijkt uit onderzoek van Vias institute. Het percentage recidivisten onder mensen die een alcoholslot opgelegd krijgen, ligt namelijk ten minste 75 procent lager.

Het Belgische onderzoeksinstituut voor verkeersveiligheid publiceert het onderzoek op een belangrijk moment. Afgelopen week keurde de Belgische Tweede Kamer een wetsvoorstel goed over verplichte alcoholsloten. Bestuurders die betrapt worden met 1,8 promille in hun lichaam krijgen zo’n slot, net als veroordeelde recidivisten met 1,2 promille in hun lichaam. Deze regels gaan in vanaf 1 juli.

Aanvullende maatregelen

Uit nieuw onderzoek van Vias institute blijkt dat een alcoholslot goed werkt: het zorgt ervoor dat de kans op recidive met 75 procent daalt. De studie toont wel aan dat aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn. Want zonder die maatregelen hebben bestuurders sneller kans om terug te vallen in hun oude gewoontes. Het gaat dan specifiek om een programma waar veroordeelden het alcoholslot leren gebruiken en waar ze leren over de gevaren en gevolgen van rijden onder invloed.

Momenteel wordt zo’n slot nog weinig toegepast, zien de onderzoekers. Tot nu toe hebben rechters de mogelijkheid, en niet – zoals straks – de verplichting, om een alcoholslot op te leggen. In aanmerking voor zo’n slot komen overtreders met een alcoholgehalte van 0,8 promille of hoger in hun lichaam en recidivisten en bestuurders in staat van dronkenschap.

Te duur, te zwaar

Maar veel rechters leggen het slot volgens de onderzoekers niet op. Daar zijn volgens hen verschillende redenen voor. De overtreders zijn niet altijd bereid om zo’n alcoholslot te laten installeren. Ofwel omdat ze het te duur vinden, of het ondersteuningssprogramma te zwaar inschatten. Maar ook omdat ze soms met bedrijfswagens rijden en hun werkgever niet willen informeren of omdat ze voor hun werk met meerdere voertuigen rijden.

De prijs van de toestellen zal door de fabricatie op grotere schaal zeker dalen de komende jaren, verwachten de onderzoekers. Dat moet een gunstig effect hebben op de nieuwe maatregel.

50.000

Uit onderzoek van Vias blijkt ook dat het gemiddelde alcoholgehalte van bestuurders die onder invloed betrokken zijn in een letselongeval, 1,7 promille is. 4 op 10 bestuurders hebben een alcoholgehalte van 1,8 promille of meer in hun lichaam.

Volgens cijfers van Vias heeft 1 op de 5 bestuurders die boven de wettelijke alcohollimiet zit, meer dan 1,8 promille in zijn lichaam. Elk jaar lopen ongeveer 50.000 bestuurders tegen de lamp voor alcohol achter het stuur.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.