‘Laat zij-instromer tekort aan verkeerskundigen opvullen’

Zij-instromers kunnen helpen bij het oplossen van het groeiende tekort aan verkeerskundigen. Dat stelt Bo Boormans, directeur van adviesbureau DTV Consultants en de NOVI Verkeersacademie. Wie een vacature heeft, moet niet wachten op het geringe aantal studenten dat jaarlijks afstudeert, zegt hij. Het is beter om te kijken of een collega parttime kan doorstuderen.

Er is een schreeuwend tekort aan verkeerskundigen, zegt Boormans. Er zijn tientallen mensen nodig, schat hij. Hij wijst op de vele vacatures op onder andere VERKEERSNET en benadrukt dat lang niet iedere organisatie met een gat een oproep plaatst. DTV Consultants heeft zelf drie vacatures openstaan en regelmatig vragen partijen of hij verkeerskundigen kan detacheren omdat ze een vacature niet vervuld krijgen.

Andere sectoren

Het probleem speelt ook in andere sectoren, erkent Boormans. Het probleem is ook niet nieuw. Maar het wordt wel groter. “De vraag trekt aan omdat de crisis voorbij is. En bovendien zitten we nu in de fase dat de verkeerskundigen van het eerste uur met pensioen gaan. Er is dus niet alleen extra vraag, maar ook vervangingsvraag.”

Vooral de kleinere gemeentes hebben het lastig, ziet hij. “Die halen dan een verkeerskundige met bachelor-niveau binnen, maar die vertrekt weer na een paar jaar naar een grotere gemeente of provincie. De werklast is toch relatief eenvoudig. Maar daarna zitten die gemeentes lang zonder verkeerskundige. Een iets lager opgeleid verkeerskundig medewerker voldoet daar beter”.

Probleem

Hier zit een deel van het probleem. Maar er speelt meer, zegt Boormans. “Het is heel lastig duidelijk te maken aan studenten dat de opleiding verkeerskunde bestaat en dat het werkveld heel leuk is. Dat is al zo sinds het vakgebied bestaat. Studenten willen liever de civiele techniek in of arts of advocaat worden. Dat spreekt aan. Verkeerskunde niet. Het gevolg is dat maar een kleine groep de opleiding volgt en die groep is te klein om de vraag te vervullen.” Bovendien, vult hij aan, duurt het minimaal vier jaar eer een student afgestudeerd is en dat is tamelijk lang als je een tekort hebt.

Zij-instromers kunnen bijdragen aan de oplossing, stelt Boormans. “Dat is mijn oproep aan gemeentes: zit niet te klagen over het tekort, blijf niet wachten op het geringe aantal studenten dat op de arbeidsmarkt komt, maar neem zelf initiatief en kijk in je omgeving of je iemand parttime kunt laten opleiden.”

Drie opleidingen

Die zij-instromers kunnen bijvoorbeeld terecht bij de drie opleidingen van DTV Consultants en haar bedrijfsonderdeel NOVI Verkeersacademie. Het gaat om de hbo 5-opleiding tot verkeerskundig medewerker, de hbo-6 bachelor opleiding tot verkeerskundige en de post-hbo-opleiding tot verkeerskundige. 25 mei kunnen geïnteresseerden een kijkje nemen tijdens de informatiedag.

“Voor de opleiding tot verkeerskundig medewerker heb je geen voorkennis nodig, alleen interesse. Studenten krijgen hier een brede basis: ze leren kleine onderzoeken doen en allerlei ondersteunende werkzaamheden uitvoeren. Wie de opleiding haalt, kan nog twee jaar door voor een bachelor-diploma. De post-hbo-opleiding is voor wie al een andere hbo- of wo-opleiding heeft, maar verkeerskundige wil worden of enkel een inhoudelijke basis wil leggen. Ook hier is geen voorkennis vereist. Alle opleidingen zijn parttime te volgen.”

Sneller resultaat

Groot voordeel is, zegt Boormans, dat studenten al na een half jaar verkeerskundige taken kunnen verrichten op hun werk. Studenten op de traditionele verkeerskunde-opleidingen kunnen dat vaak nog niet. “Je hebt veel sneller resultaat.”

Boormans heeft veel voorbeelden van geslaagde ‘overstappers’. “Nu volgen een rijinstructeur, een politieagent en een administrateur de opleiding. En waarschijnlijk gaat straks een zweminstructrice meedoen.” Een sprekend voorbeeld is wat hem betreft een bode van een gemeente, die in 2011 met de opleiding tot verkeerskundig medewerker begon.

Interessante wereld

Het gaat om Ton Peeters, nu met veel plezier werkzaam als verkeerskundig medewerker bij de gemeente Horst aan de Maas. “Ik werkte als bode/huismeester bij de gemeente, zag deze functie voorbij komen, en dacht: dit zou ik wel heel leuk vinden.” Dat deze wereld interessant is, ontdekte hij onder andere als lid van de ouderraad op de basisschool van zijn kinderen, vertelt hij.

Hij is het vak alleen maar leuker gaan vinden. “Het is toch een beetje ‘onbekend maakt onbemind’. Wat is er nou leuk aan met wegen bezig zijn?, denken veel mensen. Maar je moet het ervaren. Ik ben niet iemand die continu op kantoor moet zitten, ik trek er liever op uit. Mijn werkgebied begint als ik de deur uitstap. Ik fiets door mijn werkgebied van mijn huis naar mijn werk en terug… Dat maakt het allemaal zo leuk.”

Dit zijn niet zomaar wat succesverhalen hoor, benadrukt Boormans. “Krijg je een goede opleiding, dan is later in je carrière verkeerskundige worden totaal geen probleem.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

2 reacties op “‘Laat zij-instromer tekort aan verkeerskundigen opvullen’”

Jose Schoemaker|03.03.22|10:56

kaas nutella broodje :)

Sander Korver|15.05.18|11:02

En promoot ook de MBO opleiding Verkeerskunde (Urban Design) die een prima basis is om vanuit te starten in het werkveld.

https://www.kw1c.nl/opleiding/25108o10/middenkaderfunctionaris-verkeer-en-stedenbouw-urban-design-bol

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Laat zij-instromer tekort aan verkeerskundigen opvullen’ - VerkeersNet

‘Laat zij-instromer tekort aan verkeerskundigen opvullen’

Zij-instromers kunnen helpen bij het oplossen van het groeiende tekort aan verkeerskundigen. Dat stelt Bo Boormans, directeur van adviesbureau DTV Consultants en de NOVI Verkeersacademie. Wie een vacature heeft, moet niet wachten op het geringe aantal studenten dat jaarlijks afstudeert, zegt hij. Het is beter om te kijken of een collega parttime kan doorstuderen.

Er is een schreeuwend tekort aan verkeerskundigen, zegt Boormans. Er zijn tientallen mensen nodig, schat hij. Hij wijst op de vele vacatures op onder andere VERKEERSNET en benadrukt dat lang niet iedere organisatie met een gat een oproep plaatst. DTV Consultants heeft zelf drie vacatures openstaan en regelmatig vragen partijen of hij verkeerskundigen kan detacheren omdat ze een vacature niet vervuld krijgen.

Andere sectoren

Het probleem speelt ook in andere sectoren, erkent Boormans. Het probleem is ook niet nieuw. Maar het wordt wel groter. “De vraag trekt aan omdat de crisis voorbij is. En bovendien zitten we nu in de fase dat de verkeerskundigen van het eerste uur met pensioen gaan. Er is dus niet alleen extra vraag, maar ook vervangingsvraag.”

Vooral de kleinere gemeentes hebben het lastig, ziet hij. “Die halen dan een verkeerskundige met bachelor-niveau binnen, maar die vertrekt weer na een paar jaar naar een grotere gemeente of provincie. De werklast is toch relatief eenvoudig. Maar daarna zitten die gemeentes lang zonder verkeerskundige. Een iets lager opgeleid verkeerskundig medewerker voldoet daar beter”.

Probleem

Hier zit een deel van het probleem. Maar er speelt meer, zegt Boormans. “Het is heel lastig duidelijk te maken aan studenten dat de opleiding verkeerskunde bestaat en dat het werkveld heel leuk is. Dat is al zo sinds het vakgebied bestaat. Studenten willen liever de civiele techniek in of arts of advocaat worden. Dat spreekt aan. Verkeerskunde niet. Het gevolg is dat maar een kleine groep de opleiding volgt en die groep is te klein om de vraag te vervullen.” Bovendien, vult hij aan, duurt het minimaal vier jaar eer een student afgestudeerd is en dat is tamelijk lang als je een tekort hebt.

Zij-instromers kunnen bijdragen aan de oplossing, stelt Boormans. “Dat is mijn oproep aan gemeentes: zit niet te klagen over het tekort, blijf niet wachten op het geringe aantal studenten dat op de arbeidsmarkt komt, maar neem zelf initiatief en kijk in je omgeving of je iemand parttime kunt laten opleiden.”

Drie opleidingen

Die zij-instromers kunnen bijvoorbeeld terecht bij de drie opleidingen van DTV Consultants en haar bedrijfsonderdeel NOVI Verkeersacademie. Het gaat om de hbo 5-opleiding tot verkeerskundig medewerker, de hbo-6 bachelor opleiding tot verkeerskundige en de post-hbo-opleiding tot verkeerskundige. 25 mei kunnen geïnteresseerden een kijkje nemen tijdens de informatiedag.

“Voor de opleiding tot verkeerskundig medewerker heb je geen voorkennis nodig, alleen interesse. Studenten krijgen hier een brede basis: ze leren kleine onderzoeken doen en allerlei ondersteunende werkzaamheden uitvoeren. Wie de opleiding haalt, kan nog twee jaar door voor een bachelor-diploma. De post-hbo-opleiding is voor wie al een andere hbo- of wo-opleiding heeft, maar verkeerskundige wil worden of enkel een inhoudelijke basis wil leggen. Ook hier is geen voorkennis vereist. Alle opleidingen zijn parttime te volgen.”

Sneller resultaat

Groot voordeel is, zegt Boormans, dat studenten al na een half jaar verkeerskundige taken kunnen verrichten op hun werk. Studenten op de traditionele verkeerskunde-opleidingen kunnen dat vaak nog niet. “Je hebt veel sneller resultaat.”

Boormans heeft veel voorbeelden van geslaagde ‘overstappers’. “Nu volgen een rijinstructeur, een politieagent en een administrateur de opleiding. En waarschijnlijk gaat straks een zweminstructrice meedoen.” Een sprekend voorbeeld is wat hem betreft een bode van een gemeente, die in 2011 met de opleiding tot verkeerskundig medewerker begon.

Interessante wereld

Het gaat om Ton Peeters, nu met veel plezier werkzaam als verkeerskundig medewerker bij de gemeente Horst aan de Maas. “Ik werkte als bode/huismeester bij de gemeente, zag deze functie voorbij komen, en dacht: dit zou ik wel heel leuk vinden.” Dat deze wereld interessant is, ontdekte hij onder andere als lid van de ouderraad op de basisschool van zijn kinderen, vertelt hij.

Hij is het vak alleen maar leuker gaan vinden. “Het is toch een beetje ‘onbekend maakt onbemind’. Wat is er nou leuk aan met wegen bezig zijn?, denken veel mensen. Maar je moet het ervaren. Ik ben niet iemand die continu op kantoor moet zitten, ik trek er liever op uit. Mijn werkgebied begint als ik de deur uitstap. Ik fiets door mijn werkgebied van mijn huis naar mijn werk en terug… Dat maakt het allemaal zo leuk.”

Dit zijn niet zomaar wat succesverhalen hoor, benadrukt Boormans. “Krijg je een goede opleiding, dan is later in je carrière verkeerskundige worden totaal geen probleem.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

2 reacties op “‘Laat zij-instromer tekort aan verkeerskundigen opvullen’”

Jose Schoemaker|03.03.22|10:56

kaas nutella broodje :)

Sander Korver|15.05.18|11:02

En promoot ook de MBO opleiding Verkeerskunde (Urban Design) die een prima basis is om vanuit te starten in het werkveld.

https://www.kw1c.nl/opleiding/25108o10/middenkaderfunctionaris-verkeer-en-stedenbouw-urban-design-bol

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.