Auto vol ADAS-apparatuur doet mee aan TNO-test. FOTO VerkeersNet

Examinatoren CBR: leerlingen moeten leren over ADAS

Bijna alle examinatoren van het CBR vinden dat leerlingen moeten worden opgeleid met advanced driver assistance systems (ADAS). Ook vinden ze vrijwel allemaal dat de rijondersteunende systemen onderdeel moeten zijn van het theorie-examen. Dat blijkt uit onderzoek dat SWOV samen met het CBR heeft uitgevoerd onder examinatoren en rijschoolhouders.

SWOV heeft samen met het CBR onderzocht hoe van de huidige ADAS-regeling gebruikgemaakt wordt. Die regeling houdt in dat kandidaten op het praktijkexamen B gebruik mogen maken van ADAS, met uitzondering van het automatisch inparkeren.

ADAS in theorie- en praktijkexamen

Veruit een meerderheid van de ondervraagde examinatoren (87 procent) is van mening dat leerlingen moeten worden getraind in het veilig en verantwoord omgaan met de meest voorkomende vormen van hulpsystemen, zoals cruise control en parkeersensoren. Ook vindt 81,9 procent van de examinatoren dat deze systemen moeten worden opgenomen in het theorie-examen. Slechts 8,4 vindt dat géén goed idee.

Of deze systemen ook terug moeten komen in het praktijkexamen, daar zijn de examinatoren wat minder zeker van: ruim de helft is het daarmee eens (52,9 procent), een kwart heeft ‘neutraal’ geantwoord en de rest (19,4 procent) is het oneens.

Cruise control

Van de 1995 lesauto’s beschikt 92 procent over cruise control. Een ruime meerderheid van de rijschoolhouders (76,8 procent) geeft leerlingen les in cruise control. De meeste instructeurs doen dat op een moment dat niet van tevoren gepland is.

Op het examen wordt het hulpmiddel maar weinig gebruikt. Maar àls het wordt ingezet, heeft dat volgens 40 procent van de examinatoren wel invloed op het kijk- en rijgedrag van de kandidaat. Overigens wordt cruise control niet altijd op een ‘veilig en verantwoord’ moment ingeschakeld, vinden de examinatoren.

Van de 1995 lesauto’s in de steekproef beschikt zo’n 19 procent over adaptive cruise control. Over het nut van het geven van les in het gebruik van dit hulpmiddel zijn rijschoolhouders verdeeld, al vindt een meerderheid dit toch nuttig.

Parkeersensoren en achteruitrijcamera

Een ruime meerderheid (72,5 procent) van de lesauto’s is uitgerust met parkeersensoren. Daar zijn de rijschoolhouders dan ook enthousiast over: ruim 80 procent vindt het ‘nuttig tot zeer nuttig’ om leerlingen te leren rijden met deze sensoren. Volgens de rijschoolhouders die over parkeersensoren beschikken, staat deze functie vrijwel altijd aan op het examen.

Zo’n dertig procent van de lesauto’s beschikt over een achteruitrijcamera. Een ruime meerderheid zegt het nuttig te vinden om leerlingen les te geven in het gebruik hiervan. De achteruitrijcamera staat ook vrijwel altijd ingeschakeld tijdens het praktijkexamen. De meeste examinatoren zijn van mening dat er redelijk veel kandidaten zijn die minder alert zijn wanneer parkeersensoren aanwezig zijn en aanstaan.

Autopilot

Ook over andere systemen worden instructeurs ondervraagd, zoals distance alert, automatic emergency breaking, dodehoekverklikker en lane departure warning. Voor deze systemen geldt dat gemiddeld zo’n 10 tot 20 procent van de lesauto’s hiermee is uitgerust. De meeste instructeurs vinden de hulpmiddelen ook nuttig om te gebruiken tijdens de rijles.

Van de ondervraagden beschikken slechts acht rijschoolhouders over een auto met Autopilot, een combinatie van adaptive cruise control en lane keeping assist. Deze rijschoolhouders vinden dit systeem over het algemeen niet nuttig om in te zetten tijdens de rijles.

Over het onderzoek

Alle rijschoolhouders die bij het CBR bekend zijn – dat zijn er 6040 – hebben een verzoek ontvangen om de vragenlijst in te vullen. 1047 rijschoolhouders (17,4 procent) hebben hieraan gehoor gegeven. Ook alle rijexaminatoren die rijexamen B afnemen (641) hebben per e-mail het verzoek ontvangen de vragenlijst in te vullen. 272 hebben dat gedaan; dit is 42,4 procent.

Wel is het volgens SWOV belangrijk te beseffen dat de resultaten misschien niet een reëel beeld geven: “Doordat niet uitgesloten kan worden dat groepen met bepaalde achtergrondkenmerken vaker de vragenlijst hebben ingevuld dan groepen met andere achtergrondkenmerken, dient enige voorzichtigheid worden betracht bij de interpretatie van de resultaten. Dit geldt met name voor de rijschoolhouders, omdat maar 17,4 procent van de rijschoolhouders de vragenlijst heeft ingevuld.”

Enquête

Vorig jaar hield RijschoolPro een enquête onder haar lezers, waar ook ADAS aan bod kwam. 78 procent van de respondenten vond dat rijinstructeurs hun leerlingen moeten leren over ADAS. Over het verplichten van ADAS in het praktijkexamen waren de lezers minder enthousiast: 39 procent vond dit een goed idee.

Lees hier het volledige rapport van SWOV.

Auteur: Nadine Kieboom

1 reactie op “Examinatoren CBR: leerlingen moeten leren over ADAS”

Remko Zeven|20.12.18|12:02

Om eender welke toepassing van een nieuwe technische ontwikkeling het ook moge gaan, rijonderricht zonder gebruik van deze middelen dient PRIMAIR te staan.

Zo is – en het is maar “een” voorbeeld – directe waarneming en het inslijten van dit automatisme (als het gaat om de dode hoek) ESSENTIEEL. Een dodehoekverklikker (gaat contstant links en rechts even aan, vaak zonder enig nut)helpt hier niet aan mee.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.