Rij-examen. FOTO: archief RijschoolPro

Campagne stimuleert om jongeren vroeg met rijlessen te beginnen

Om meer jongeren te motiveren vroeg met rijlessen te beginnen, start 2toDrive een uitgebreide campagne. Het programma dat 17-jarige automobilisten extra rijervaring laat opdoen werpt namelijk z’n vruchten af, merken de initiatiefnemers, waaronder TeamAlert, CBR en RDW. Het slagingspercentage onder hen is hoger en bovendien zijn ze gemotiveerder.

Er start een communicatiecampagne die tot het einde van het jaar actief zal zijn op sociale media en middelbare scholen. Het doel is om in de toekomst alle Nederlandse jongeren die hun rijbewijs willen halen, te laten deelnemen aan 2toDrive.

Het begeleid rijden voor jongeren werd in 2011 als experiment gestart om de verkeersveiligheid te verbeteren. Jonge bestuurders zijn vaker betrokken bij ongelukken omdat ze minder rijervaring hebben. Met 2toDrive kunnen 17-jarigen extra ervaring opdoen onder begeleiding van een coach. Sinds de definitieve invoering van 2toDrive in de wet op 15 maart 2018, is de weg vrij voor nog meer jongeren om op deze manier hun rijbewijs te halen.

Minder slachtoffers

De opzet blijkt te werken. De afgelopen drie jaar slaagden meer 17-jarigen dan 18-jarigen voor de eerste keer voor hun rijexamen. Het gemiddelde slagingspercentage van de laatste drie jaar is ruim 56 procent; bij de groep van 18 jaar en ouder was dat 48 procent. 17-jarigen lijken gemotiveerder te zijn om de weg op te gaan, ondanks dat het onder begeleiding moet.

Wetenschappelijk aangetoond is het niet, maar de SWOV verwacht dat een uitbreiding van begeleid rijden leidt tot minder slachtoffers onder met jonge, beginnende bestuurders. Cijfers van afgelopen zomer toonden dat zo’n 310.965 jongeren meedoen met het project.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.