Bobs houden zich niet altijd aan de afspraak

Uit een evaluatie van de Bob-campagne blijkt dat 1/4 van alle Bobs en 1/3 van de 18-34 jarige mannelijke Bobs zich soms niet aan de afspraak houdt om geen alcohol te drinken. Van deze minderheid zegt ruim 90% maximaal 2 glazen alcohol te hebben gedronken. Minister Eurlings meldt dat in een brief aan de Kamer, in reactie op berichten dat Bobs teveel zouden drinken.

Alcohol en verkeer gaan niet samen en in de Bob-campagne wordt deze sociale norm consequent gecommuniceerd, aldus Eurlings. ‘Desondanks blijken sommige Bobs een beperkte hoeveelheid alcohol te drinken.’ Mede daarom is in de campagne meer accent gelegd op strikte naleving van de Bob-afspraak. In landelijke massamediale uitingen is dat gebeurd met de slogan „Bob blijft Bob tot hij weer thuis is? en de toevoeging „Bevat 0% alcohol?. Op lokaal niveau is deze boodschap actief gecommuniceerd door promotieteams in de horeca en bij evenementen. Jongerenorganisatie Team Alert heeft zich daarbij specifiek gericht op het clubcircuit (discotheken, danceparties etc.). Eurlings is van plan deze communicatieaanpak voort te zetten.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.