Noordelijke Hogeschool Leeuwarden wint VVN Hogescholencompetitie

viksTijdens de finale van de Hogescholencompetitie van Veilig Verkeer Nederland is de campagne VIKS van een studententeam van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden verkozen als winnende campagne. In een strijd tussen zes studententeams van drie hogescholen kwamen de studenten uit Leeuwarden als winnaar uit de bus.

De studenten hebben van Veilig Verkeer Nederland de opdracht gekregen om een campagne te bedenken die jongeren motiveert om verkeersonveilige situaties te melden bij het Meldpunt Veilig Verkeer. De studenten hebben ervoor gekozen om een vergelijking te maken tussen veilige seks en veilig verkeer. In beide gevallen maak je het zelf veilig. ‘VIKS’ staat voor Veiligheid In Kritieke situaties. Door een melding te doen bij het Meldpunt Veilig Verkeer kun je verkeersonveilige situaties ‘viksen’, aldus de studenten. Zowel de vakjury als de jongerenjury was enthousiast. Rob Stomphorst, woordvoerder bij Veilig Verkeer Nederland en tevens juryvoorzitter: “Het campagneconcept gaat uit van een positieve benadering om het gedrag van weggebruikers te beïnvloeden. De studenten hebben zich duidelijk verdiept in hoe gedragsverandering bij mensen werkt en hoe ze de doelgroep kunnen motiveren. Bovendien is het een haalbaar plan met een realistische begroting”.

Veilig Verkeer Nederland heeft onlangs de website www.meldpuntveiligverkeer.nl ontwikkeld. Via het meldpunt verkrijgt VVN informatie om Nederland verkeersveiliger te maken. De ervaring leert dat tot nu toe voornamelijk meldingen gedaan worden door verkeersdeelnemers in de leeftijdscategorie 25 – 60. De doelgroep 16-24 jarigen blijft hierin achter. De hogescholencompetitie is bedoeld om jongeren uit te dagen mee te denken over verkeersveiligheid. “In deze finale is weer gebleken dat studenten op een heel andere manier naar verkeersveiligheidthema’s kijken dan wij zelf gewend zijn. Het levert ons nieuwe inzichten op die we kunnen toepassen in ons werk” zegt Rob Stomphorst.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.