Shotgun campagne van start in regio Eindhoven

shotgunHet SRE start de campagne Shotgun, gericht op jonge automobilisten. De Shotgun is degene die op de bijrijderstoel zit en die ervoor zorgt dat de chauffeur minder snel afgeleid kan worden. Hij of zij neemt de chauffeur taken uit handen en houdt een oogje in het zeil. De Shotgun neemt de telefoon aan, bedient de navigatie en verzorgt de muziek.

De Shotgun-campagne moet bijdragen aan het verminderen van het aantal jongeren dat, met name in het weekend ’s nachts, verkeersslachtoffer wordt door een auto-ongeval. De bewustwordingscampagne stimuleert jongeren om elkaar aan te spreken op gevaarlijk (rij) gedrag in de auto.

Het gaat om jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 24 jaar die in een auto meerijden als passagier. De campagne is overgewaaid uit de VS waar Shotgun volgens het SRE alom bekend is. Daar strijden jongeren om deze ‘ Best seat of the car’. Want als Shotgun heb je naast verantwoordelijkheid heel wat voordelen. Zo heb je de beste zitplaats in de auto en bepaal je welke muziek er wordt gedraaid.

In ons land begon de introductie een paar jaar geleden voorzichtig met enkele pilots in Brabant. De evaluatieonderzoeken doen vermoeden dat de aanpak succesvol zou kunnen zijn.

In de maanden juli, augustus en september worden onder andere het E3 strand in Eersel en een aantal feesten bezocht door een campagneteam.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.